REAL

Szlovákia a rendszerváltást követő népszámlálások tükrében, különös tekintettel az iskolázottság alakulására = Slovakia in the mirror of post-regime change censuses, with a special focus on the evolution of educational attainment

Morvai, Tünde and Bóna, László (2025) Szlovákia a rendszerváltást követő népszámlálások tükrében, különös tekintettel az iskolázottság alakulására = Slovakia in the mirror of post-regime change censuses, with a special focus on the evolution of educational attainment. EDUCATIO, 34 (2). pp. 251-262. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p251.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (310kB) | Preview

Abstract

Az elmúlt évtizedekben Szlovákia társadalmi és gazdasági szerkezetében jelentős átalakulások mentek végbe, amelyek alapvetően befolyásolták az oktatási rendszert és a lakosság iskolázottsági szintjét. A tanulmány bevezető részében rövid áttekintést nyújtunk a szlovákiai népszámlálásokról, majd bemutatjuk a szlovák demográfiai trendeket, a közélet és a társadalom által preferált témaköröket, amelyek leggyakrabban kapcsolódnak a népszámlálásokhoz. Írásunk második részében a rendszerváltást követő népszámlálási adatokra támaszkodva vizsgáljuk az iskolázottsági szintek alakulását, különös figyelmet fordítva a különböző társadalmi csoportok közötti iskolázottsági különbségekre, a nemek közötti eltérésekre és a regionális sajátosságokra. Ezenkívül a nemzeti kisebbségek iskolázottsági tendenciáival, valamint a vallási felekezetekhez tartozó csoportok iskolázottsági mutatóival is foglalkozunk. | In recent decades, significant transformations have occurred in the social and economic structure of Slovakia, which have fundamentally influenced the educational system and the educational attainment levels of the population. The introduction of this study provides a brief overview of the Slovak censuses, followed by a presentation of Slovak demographic trends and topics preferred by the public and society, which are most commonly associated with censuses. In the second part of our paper, we examine the development of educational attainment levels based on census data post-transition, with particular attention to the educational disparities between different social groups, gender differences, and regional characteristics. Additionally, we address the educational trends of national minorities and the educational indicators of groups affiliated with religious denominations.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: census data; educational attainment; demographic trends; regional characteristics; népszámlálás; iskolázottság; demográfiai trendek; regionális sajátosságok;
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 Nov 2025 15:19
Last Modified: 03 Nov 2025 15:19
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/228006

Actions (login required)

Edit Item Edit Item