REAL

Fenntarthatósághoz kapcsolódó publikációk területi és intézményi mintázatai a magyar felsőoktatásban (2019–2023) = Institutional and Spatial Patterns of Sustainability-Related Publications in Hungarian Higher Education (2019–2023)

Belényesi, Emese and Sasvári, Péter (2026) Fenntarthatósághoz kapcsolódó publikációk területi és intézményi mintázatai a magyar felsőoktatásban (2019–2023) = Institutional and Spatial Patterns of Sustainability-Related Publications in Hungarian Higher Education (2019–2023). MODERN GEOGRÁFIA, 21 (1). pp. 1-26. ISSN 2062-1655 (In Press)

[img] Text
SDG.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 1 January 2026.

Download (2MB)

Abstract

Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (SDG-k) a felsőoktatási intézmények számára egyre fontosabb referenciapontként szolgálnak a nemzetközi láthatóság és a tudományos teljesítmény értékelésében. A tanulmány célja a magyar egyetemek fenntarthatósági kutatási tevékenységének és az SDG-k integrációjának elemzése a 2019 és 2023 közötti időszakban. A kutatás kvantitatív és tematikus megközelítést alkalmaz a Scopus és SciVal adatbázisokból származó publikációs mutatók vizsgálatával, kiemelve az egyetemek között fennálló különbségeket az állami, egyházi és modellváltó intézmények között. Bár a magyar felsőoktatási intézmények jelentős növekedést értek el az SDG-khez kapcsolódó publikációk számában, a kutatási fókusz és a hivatkozási hatás tekintetében markáns eltérések figyelhetők meg. A tanulmány rámutat a rendszerszintű kihívásokra, mint például az erőforrások korlátozottságára és a koherens intézményi stratégiák hiányára, és javaslatokat fogalmaz meg a fenntarthatósági stratégiák erősítésére. Az eredmények hozzájárulhatnak a hazai egyetemi kutatási politika finomhangolásához és a globális SDG-program hatékonyabb megvalósításához. | The United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) have become an increasingly important benchmark for higher education institutions in assessing international visibility and academic performance. This study analyzes the sustainability research activities of Hungarian universities and their integration of the SDGs between 2019 and 2023. Using a quantitative and thematic approach, it examines publication indicators from Scopus and SciVal, highlighting differences among public, church-affiliated, and model-changing universities. Results show a significant increase in SDG-related publications, alongside marked differences in research focus and citation impact. The study identifies systemic challenges—such as resource constraints and incoherent institutional strategies—and offers recommendations to strengthen sustainability strategies. These findings may support the refinement of national university research policies and more effective implementation of the global SDG agenda.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: university, sustainability, SDGs, egyetem, fenntarthatóság, SDG-k
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Nov 2025 10:07
Last Modified: 06 Nov 2025 10:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/228328

Actions (login required)

Edit Item Edit Item