REAL

Környezeti nevelés a gyermekvédelemben = Environmental Education in Child Protection

Kui, Bíborka (2025) Környezeti nevelés a gyermekvédelemben = Environmental Education in Child Protection. In: Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2025. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 77-89.

[img]
Preview
Text
Tankot_MKT_2025_07_Kui_Biborka.pdf - Published Version

Download (326kB) | Preview

Abstract

A tanulmány célja, hogy feltárja a környezeti nevelés szerepét és lehetőségeit a gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek fejlesztésében. A környezeti nevelés nem csupán a fenntarthatósági szemlélet formálását szolgálja, hanem komplex módon járulhat hozzá a pszichoszociális fejlődéshez, a reziliencia erősítéséhez és a társadalmi integrációhoz. A gyermekvédelmi ellátásban élő gyermekek különösen sérülékeny csoportot alkotnak: gyakran traumatizáltak, kapcsolódási nehézségekkel küzdenek, és alacsony önértékeléssel rendelkeznek. A természetalapú nevelés, az élményalapú tanulás, valamint a közösségi részvétel lehetőséget ad a bizalomépítésre, a pozitív kötődés kialakulására és a kompetenciaélmény megtapasztalására. A tanulmány nemzetközi és hazai példákon, valamint szakirodalmi elemzésen keresztül mutatja be a környezeti nevelés alkalmazásának hatásait és kihívásait a gyermekvédelmi intézményekben. Végül intézményi, módszertani és szakpolitikai szintű ajánlásokat fogalmaz meg a fenntartható megvalósítás érdekében. | This study explores the role and potential of environmental education in supporting the development of children and youth in child protection systems. Environmental education not only contributes to shaping environmental awareness and sustainability-related values, but also plays a complex role in enhancing psychosocial development, strengthening resilience, and promoting social integration. Children in alternative care represent a particularly vulnerable group, often affected by trauma, relational difficulties, and low self-esteem. Nature-based education, experiential learning, and opportunities for meaningful participation can foster trust, secure attachments, and a sense of competence. Through international and national examples as well as literature review, the study examines the impacts and challenges of implementing environmental education in child protection institutions. It concludes with institutional, methodological, and policy-level recommendations to support sustainable integration.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: környezeti nevelés, gyermekvédelem, tapasztalati tanulás, természetalapú pedagógia, élménypedagógia, environmental education, child protection, experiential learning, nature-based pedagogy, trauma-informed care
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Nov 2025 13:28
Last Modified: 10 Nov 2025 13:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/228748

Actions (login required)

Edit Item Edit Item