REAL

Multilingual Assessment of Primary School Pupils in the Hungarian Context = Az általános iskolai diákok többnyelvű nyelvi mérése a magyar oktatási környezetben

Szabó, Noémi and Jessner, Ulrike (2024) Multilingual Assessment of Primary School Pupils in the Hungarian Context = Az általános iskolai diákok többnyelvű nyelvi mérése a magyar oktatási környezetben. ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS, PHILOLOGICA, 3 (1). pp. 101-112. ISSN 27866718

[img]
Preview
Text
Article.pdf - Published Version

Download (694kB) | Preview

Abstract

Multilingual approaches to teaching and learning are linked to significant benefits at the linguistic and metalinguistic levels in the European context. The study is based on the Dynamic Model of Multilingualism. Multilingualism research is considered to be a neglected area in the Hungarian context, however a handful of studies have appeared on third language acquisition and multilingual awareness recently. 44 subjects took part in the investigation. This study aims to investigate certain factors influencing third language acquisition. The following research questions have been formulated. The first question seeks to answer whether L2 knowledge and age have an impact on L3 achievement. The second question examines whether L2 experience has an impact on L3 proficiency and on multilingual awareness. The third question seeks to determine whether the order of language acquisition influences L3 proficiency and multilingual awareness? Data were collected using self-constructed C-tests and a Multilingual Competence Test. Mann-Whitney tests showed that L2 knowledge supported a higher level of L3 proficiency but only in the GE groups. Age played an integrative role in L3 proficiency in EG and GE groups although there was one year difference amongst the groups. The results suggested that a higher level of L3 knowledge could contribute to a higher level of cross-linguistic awareness but not a higher level of metalinguistic awareness in each group. Learning German as an L2 can lead to a higher level of L3 proficiency and multilingual awareness. | A tanítás és tanulás többnyelvű megközelítése jelentős előnyöket mutat a nyelvi és a metanyelvi szinten az európai kontextusban. A tanulmány a többnyelvűség dinamikus modelljén alapul. A többnyelvűség kutatása magyar viszonylatban elhanyagolt területnek számít, azonban a harmadik nyelv elsajátításáról és a metanyelvi tudatosságról folyamatosan jelennek meg az utóbbi időben. A vizsgálatban 44 személy vett részt, amelynek egyik fele 7. évfolyamos (N=22) és másik fele pedig 8. évfolyamos (N=22). A tanulmány célja, hogy megvizsgáljon különböző tényezőket, amelyek bizonyítottan befolyásolják a harmadik nyelv elsajátítását. A következő kutatási kérdések fogalmazódtak meg a releváns szakirodalom alátámasztásával. Az első kérdés arra keresi a választ, hogy az előzetes nyelvi tudás és az életkor hatással vannak-e a harmadik nyelvtudás eredményeire. A második kérdés azt vizsgálja, hogy a második nyelvben szerzett tapasztalat hatással van-e a harmadik nyelvi jártasságra és a többnyelvűségre. A harmadik kérdés azt a felvetést járja körbe, hogy a nyelvelsajátítás sorrendje befolyásolja- e a nyelvtudást és a többnyelvű tudatosságot. Az adatokat saját készítésű C-tesztekkel és egy többnyelvűségi kompetenciát mérő teszttel gyűjtöttük. A Mann-Whitney tesztek eredményei azt mutatták, hogy az L2 tudás magasabb szintű L3 jártassághoz vezetett, de csak azokban a csoportokban, ahol a németet tanulják, mint L2-t. Az életkor meghatározó szerepet játszott az L3 jártasságban, mindkettő csoportban: a német és az angol, mint második idegen nyelvi (L3) csoportokban. Csupán egy év korkülönbség volt a csoportok között. Az eredmények azt sugallták, hogy a magasabb szintű L3 tudás együtt jár, a nyelvek közti tudatosság magasabb szintjével viszont nem minden csoport esetében vonja magával automatikusan a metanyelvi tudatosság magasabb szintjét is. A német nyelv, mint első idegen nyelv elsajátítása magasabb szintű nyelvtudáshoz és többnyelvű nyelvi tudatossághoz vezethet.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: többnyelvű nyelvi tudatosság, második idegennyelvtudás, harmadik nyelvbeli jártasság, angol, német, multilingual awareness, L2 knowledge, L3 proficiency, English, German
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Krisztián Váradi
Date Deposited: 17 Nov 2025 07:28
Last Modified: 17 Nov 2025 07:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229161

Actions (login required)

Edit Item Edit Item