REAL

Hogyan csökkenthetjük az informatikusok és a jogászok közötti kommunikációs problémákat az MI alkalmazása során az oktatási szektorban? = How Can We Reduce Communication Problems Between IT Professionals and Lawyers in the Application of AI in the Education Sector?

Albert, Ágota (2025) Hogyan csökkenthetjük az informatikusok és a jogászok közötti kommunikációs problémákat az MI alkalmazása során az oktatási szektorban? = How Can We Reduce Communication Problems Between IT Professionals and Lawyers in the Application of AI in the Education Sector? In: Oktatási, kutatási és közgyűjteményi infrastruktúrák és tartalmak: digitális transzformáció felsőfokon : NETWORKSHOP 2025 : 34. Országos Informatikai Konferencia : 2025. május 13–15. Széchenyi István Egyetem, Győr. Hungarnet Egyesület, Budapest, pp. 22-30. ISBN 978-615-6792-15-0

[img]
Preview
Text
23_fejezet_NETWORKSHOP_2025.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (263kB) | Preview

Abstract

A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése új típusú együttműködést követel meg az informatikusok és a jogászok között – különösen az oktatás területén. A technológiai és jogi megközelítések azonban gyakran ütköznek, ami veszélyeztetheti a projektek jogszerűségét, etikai megfelelését és társadalmi elfogadottságát. A tanulmány azt vizsgálja, hogyan segíthetik elő a már rendelkezésre álló eszközök – például az adatvédelmi és alapvetőjogi hatásvizsgálatok, a kiberbiztonsági felkészülés, a belső szabályozás és a célzott oktatás – a két szakma közötti hatékonyabb együttműködést. A cél olyan MI-megoldások megvalósítása, amelyek nemcsak technikailag, hanem jogilag és emberileg is helytállnak. | The development of artificial intelligence (AI) demands a new kind of collaboration between IT professionals and legal experts—especially in the field of education. However, technological and legal perspectives often come into conflict, jeopardizing the legal soundness, ethical integrity, and public acceptance of AI projects. This paper explores how existing tools—such as data protection and fundamental rights impact assessments, cybersecurity preparedness, internal policies, and targeted training—can support more effective cooperation between the two professions. The ultimate goal is to develop AI solutions that are not only technically sound, but also legally and ethically robust.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: mesterséges intelligencia, informatikusok és jogászok, oktatási szektor, adatvédelem, GDPR, MI jogszabály (AI Act), adatvédelmi hatásvizsgálat, alapvetőjogi hatásvizsgálat, kiberbiztonság, megfelelőség, artificial intelligence, IT professionals and lawyers, education sector, data protection, GDPR, AI Act, data protection impact assessment, fundamental rights impact assessment, cybersecurity, compliance
Subjects: K Law / jog > K Law (General) / jogtudomány általában
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Nov 2025 11:56
Last Modified: 22 Nov 2025 11:56
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229668

Actions (login required)

Edit Item Edit Item