Hajdu, Krisztián (2025) A mesterséges intelligencia szerepe és szabályozása a felsőoktatásban = The Role and Regulation of Artificial Intelligence in Higher Education. In: Oktatási, kutatási és közgyűjteményi infrastruktúrák és tartalmak: digitális transzformáció felsőfokon : NETWORKSHOP 2025 : 34. Országos Informatikai Konferencia : 2025. május 13–15. Széchenyi István Egyetem, Győr. Hungarnet Egyesület, Budapest, pp. 141-148. ISBN 978-615-6792-15-0
|
Text
142_fejezet_NETWORKSHOP_2025.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (244kB) | Preview |
Abstract
A mesterséges intelligencia (MI) rohamos terjedése a felsőoktatásban egyszerre jelent új lehetőségeket és komoly kihívásokat. Míg az MI olyan előnyökkel kecsegtet, mint a személyre szabott tanulás, a virtuális asszisztensek és az adaptív módszerek (Európai Bizottság, 2022; Chen et al., 2020) addig a hallgatói plagizálás, az MI-alapú értékelés (Szűts, 2024), a források megbízhatatlansága és az adatvédelmi aggályok komoly problémákat vetnek fel. Ez a kutatás azt vizsgálja, hogy a hazai és nemzetközi felsőoktatási intézmények milyen szabályokkal és irányelvekkel igyekeznek kezelni az MI hallgatói és oktatói szintű felhasználását. Nyilvánosan elérhető intézményi dokumentumok elemzésével a cél egy átfogó helyzetkép készítése a jelenlegi szabályozási gyakorlatokról, valamint a hallgatókat és oktatókat érintő kihívások bemutatása. | The rapid proliferation of artificial intelligence (AI) in higher education presents both new opportunities and serious challenges. While AI offers benefits such as personalized learning, virtual assistants, and adaptive methods (European Commission 2022; Chen et al., 2020), issues like student plagiarism, AI-based assessment (Szűts, 2024), the unreliability of sources, and data privacy concerns pose significant problems. This research examines the regulations and guidelines that domestic and international higher education institutions are implementing to manage the use of AI by students and instructors. By analyzing publicly available institutional documents, the aim is to provide a comprehensive overview of current regulatory practices and to present the challenges facing both students and educators.
| Item Type: | Book Section |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | mesterséges intelligencia, tartalomelemzés, szabályzatok, javaslatok, felsőoktatás, artificial intelligence, content analysis, policies, proposals, higher education |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában Z Bibliography. Library Science. Information Resources / könyvtártudomány > Z701.3.D54 Digitalisation/ICT and cultural heritage / Digitalizálás, ICT és kulturális örökség |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 24 Nov 2025 10:32 |
| Last Modified: | 24 Nov 2025 10:32 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229675 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




