REAL

Az online szabadulószobák didaktikai lehetőségei a tanulási motiváció mérésére és fejlesztésére = The Didactic Potential of Online Escape Rooms for Measuring and Developing Learning Motivation

Radics, Krisztina (2025) Az online szabadulószobák didaktikai lehetőségei a tanulási motiváció mérésére és fejlesztésére = The Didactic Potential of Online Escape Rooms for Measuring and Developing Learning Motivation. In: Oktatási, kutatási és közgyűjteményi infrastruktúrák és tartalmak: digitális transzformáció felsőfokon : NETWORKSHOP 2025 : 34. Országos Informatikai Konferencia : 2025. május 13–15. Széchenyi István Egyetem, Győr. Hungarnet Egyesület, Budapest, pp. 131-140. ISBN 978-615-6792-15-0

[img]
Preview
Text
132_fejezet_NETWORKSHOP_2025.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (856kB) | Preview

Abstract

A tanulási motiváció a pedagógia egyik jelentős, aktívan kutatott területe. A tanulási motiváció erősítése hozzájárul a tanulók teljesítményének növeléséhez, illetve a lemorzsolódás csökkentéséhez (Falus & Szűcs, 2022). Az oktatásban egyre nagyobb teret hódító didaktikai módszerek a gamifikáció (játékosítás), illetve a játék-alapú oktatás (game-based learning), amelyek jelentős potenciállal bírnak a tanulói motiváció növelésében és a bevonódás fokozásában (Friedrich, 2023). Ennek kapcsán a szabadulószobák oktatásban való megjelenése és elterjedése is megfigyelhető, mint az aktív tanulásra építő hatékony módszer. Az online szabadulószobák a hagyományos szabadulószobák kognitív előnyeit (pl. logikus gondolkodás, kollaboráció, kommunikáció, problémamegoldás, kritikus gondolkodás fejlesztése) integrálják az online tér sajátosságaival. Ezáltal a tanulási folyamat helyfüggetlenné és széles körben hozzáférhetővé válik, egyúttal támogatva a digitális kompetenciák fejlődését. | Learning motivation is a significant and actively researched area within pedagogy. Enhancing learning motivation contributes to increased student achievement and reduced dropout rates (Falus & Szűcs, 2022). Gamification and game-based learning, which are increasingly prevalent didactic methods in education, hold significant potential for increasing student motivation and engagement (Friedrich, 2023). In this context, the emergence and spread of escape rooms in education can also be observed as an effective method based on active learning. Online escape rooms integrate the cognitive benefits of traditional escape rooms (e.g., development of logical thinking, collaboration, communication, problem-solving, and critical thinking) with the specific characteristics of the online space. This makes the learning process independent of location and widely accessible, while also supporting the development of digital competencies.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: gamifikáció, tanulási motiváció, digitális kompetencia, logikus gondolkodás, gamification, learning motivation, digital competence, logical thinking
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Nov 2025 10:21
Last Modified: 24 Nov 2025 10:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229679

Actions (login required)

Edit Item Edit Item