Szendrő, Katalin (2022) A nyúlhúsfogyasztás helyzete és alakulása. ÁLLATTENYÉSZTÉS ÉS TAKARMÁNYOZÁS, 71 (3). pp. 185-195. ISSN 0230-1814
|
Text
51_ATT_2022_3_FINALr.pdf Download (154kB) | Preview |
Abstract
Nyúlhústermelésben a 2000-es évek előtt egyértelműen Európáé volt a főszerep. Azonban, míg Európában folyamatosan csökken a termelés és a fogyasztás, addig Kínában erőteljes növekedés figyelhető meg. Az egy főre jutó fogyasztás alakulásában látható, hogy a hagyományos nyúlhúsfogyasztó országok közül Kína már megelőzi Olaszországot és Franciaországot is. Úgy tűnik, hogy a távol-keleti országban jól működnek a fogyasztást ösztönző kampányok, míg Európában, főleg a fiatalok, jobban hajlanak a húshelyettesítő termékek, élelmiszerek elfogadása felé. Az elmúlt évtizedekben Magyarországon is jelentősen csökkent a nyúlhústermelés. A kis telepeknek csak a helyi fogyasztásban van szerepük, a termelés a több ezer anyás nyúltelepekre koncentrálódik. A magyarok jól alkalmazkodnak a legjobban fizető piacok elvárásaihoz. Komoly technológiai fejlesztéseket hajtottak végre és a magas állatjólléti elvárásoknak megfelelő tartási körülmények között helyezik el az állatokat, ezzel versenyelőnyhöz jutottak az igényes piacokon. Ennek eredményeként nyúlhúsexportban változatlanul a világ egyik vezető országa vagyunk. A hazai fogyasztói felmérések azt mutatják, hogy a nők és a fiatalok leginkább az ismeret hiánya, illetve érzelmi okok miatt utasítják el a nyúlhúst. Tipikus nyúlhúsfogyasztók viszont a férfiak idősebb korosztálya, illetve a nagyobb jövedelemmel rendelkezők, de még ők is aránylag ritkán esznek nyúlhúst. A spanyol, francia és mexikói fogyasztók viszont gyakrabban. Más állatfajokkal összehasonlítva a nyúlhúst a második legegészségesebbnek tartják, amelyet elsősorban ízletessége és egészségessége miatt választják. Azonban az is fontos szempont számukra, hogy hol tartották és miként takarmányozták a nyulat. Az ágazat szempontjából a minisztériumi támogatás a meghatározó, de sok a bizonytalanság a jövőre vonatkozóan is, többek között az „End the Cage Age” („Vessünk véget a ketreces tartásnak!”) kezdeményezésből adódóan. Szükség van a nyúlhús pozitív táplálkozási és egészségügyi hatásainak, valamint az elkészítési ötletek minél szélesebb körben történő megismertetésére. Ehhez célravezető lenne a médiával történő szoros kapcsolat kialakítása. A félkész és a konyhakész termékek elérhetősége is inspirálhatja a fogyasztókat. A preferencia országtól, életkortól, nemtől, iskolai végzettségtől és jövedelemtől is függ, tehát előnyös lehet célzott marketingtevékenységet végezni.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | S Agriculture / mezőgazdaság > SF Animal culture / állattenyésztés T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | Zsolt Baráth |
| Date Deposited: | 24 Nov 2025 13:33 |
| Last Modified: | 24 Nov 2025 13:33 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229848 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




