Rozgonyiné Molnár, Emma (2015) Tanácsok a retorikai versenyre felkészítő tanárok és felkészülő versenyzők számára = Advice to participants of rhetoric contests and their teachers. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 8 (4). pp. 43-51. ISSN 2060-0623
|
Text
Anyp_VIII_2015_4_5.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (332kB) |
Abstract
A tanulmány a felkészítésre vállalkozó tanárok és a versenyre készülő tanulók munkáját szeretné segíteni. Az élőszóval történő megjelenítés előtérbe kerülése elvárássá vált a XX. század eleje óta. Nemcsak a hagyományos beszélőfoglalkozások velejárója az igényes, logikus nyelvhasználat, de a közéletiség bármely területén használható a meggyőzés eszköztára. A középiskolai tananyagokban 1995-től ismét megjelent az oktatandó tárgyak között a retorika, és ezzel összefüggésben kelt életre a verseny. A tanulmányban röviden szó esik a beszédtechnikai tudnivalókról, majd részletesebben a szupraszegmentális eszközöket mutatja be azzal a szándékkal, hogy a szövegegész gondolatiságának, érzelmi, hangulati megjelenítésének a szolgálatában miképpen funkcionálnak. A nyilvánosság előtt történő megszólalás komplex feladat, ezért az egyéb összetevőkről is szó esik (például nonverbális jelek). A cél: a beszéd ne csak érthető legyen, hanem meggyőző, változatos, sőt szép is. | This study aims to support the work of students preparing for rhetoric contests and that of teachers preparing them. Oral presentation has become a common practice since the beginning of the 20th century. High quality and logical language use does not only go together with traditional speaking sessions, but the repository of persuasion can be used in all areas of public life. Rhetoric is one of the taught subjects in secondary school since 1995 and in relation to this, the rhetoric contest has come to life. The study briefly discusses elocution techniques, then it introduces suprasegmental devices in detail to show how they serve the ideas and the emotional and mood display of the whole text. Public speaking is a complex task; therefore, the study also mentions other components, such as non-verbal signs. The aim: Speech should not only be intelligible, but also persuasive and diverse, even beautiful.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | tárgyismeret, komplexitás, szupraszegmentumok, igényesség, subject knowledge, complexity, supra-segments, high standard |
| Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
| Depositing User: | Zsófia Zádori |
| Date Deposited: | 29 Nov 2025 21:40 |
| Last Modified: | 29 Nov 2025 21:40 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230066 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




