REAL

A tanulók digitális eszközhasználatának hatásai és következményei

Engler, Ágnes and Dusa, Ágnes Réka and Bencze, Ádám and Kállay-Kisbán, Kriszta (2025) A tanulók digitális eszközhasználatának hatásai és következményei. KAPOCS, 8 (3-4). pp. 86-94. ISSN 1588-7227

[img]
Preview
Text
KAPOCS.2025.3-4.6.pdf - Published Version

Download (127kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban megkíséreljük röviden összefoglalni a digitális eszközök használatának és azok mentálisegészségre gyakorolt hatását, rövid és hosszú távú következményeit, kitüntetett figyelmet fordítva a gyermekekre és a fiatalokra. Az utóbbi évtizedben világszerte gyakoribbá váltak az olyan jelenségek, problémákaz iskola falain belül, amelyek összefüggésbe hozhatók a drasztikusan megnövekedett képernyőidővel éseszközhasználattal. Elméleti jellegű tanulmányunkban a világháló, a virtuális világ, az infokommunikációseszközök használatának legjellemzőbb negatív következményeit tekintjük át (a pozitív hozadékokat semmellőzve) nemzetközi és hazai elméletek, vizsgálatok eredményeinek segítségével, a teljesség igénye nélkül. A vizsgálat fókuszát az iskolai környezetre szűkítjük. Elsődlegesen az európai térségre figyelve tárjukfel azokat az intézkedéseket, amelyeket a köznevelési intézmények a tanulók lelki egészségének megóvása,valamint a sikeres iskolai teljesítmény érdekében vezettek be. A szakirodalomban feltárt eredmények szerint a mértéktelen és kontroll nélküli digitáliseszköz-használat növeli a mentális problémák kialakulásánakveszélyét, az iskolai zaklatások gyakoriságát, figyelemelterelő hatása miatt csökkentheti a tanulmányi eredményességet. Az országok oktatásügyi döntései ez ügyben némiképp eltérőek (az iskolai teljes vagy részlegeseltiltástól a szabad használatig terjednek), de a cél minden esetben a tanulók mentális egészségének megőrzése, a tanulmányi teljesítmény romlásának megakadályozása és az iskolai (offline) közösségi élet erősítése. | In our study, we attempt to briefly summarize the use of digital devices and their impact on mental health, as well as their short- and long-term consequences, with a special focus on children and young people. In the last decade, phenomena and problems within schools that can be linked to the dramatic increase in screen time and device use have become more common worldwide. In our theoretical study, we review the most characteristic negative consequences of using the internet, the virtual world, and information and communication devices (without neglecting the positive benefits) with the help of international and domestic theories and research results, without claiming to be exhaustive. We narrow the focus of the study to the school environment. We primarily focus on the European region and the measures introduced by public education institutions to protect the mental health of students and ensure successful school performance. According to the results from the literature, excessive and uncontrolled use of digital devices increases the risk of mental health problems and the frequency of bullying at school and can reduce academic performance due to its distracting effect. Countries’ educational decisions on this issue vary somewhat (ranging from total or partial bans in schools to free use), but the goal in all cases is to preserve students’ mental health, prevent a decline in academic performance, and strengthen school (offline) community life.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: digitális eszközök, iskolai nevelés és oktatás, eszközhasználat korlátozása, digital devices, school education, restrictions on device use
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 08 Dec 2025 14:11
Last Modified: 08 Dec 2025 14:11
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230433

Actions (login required)

Edit Item Edit Item