Bencze, Ádám and Horváth, Miklós and Bukovszki, Péter András and Horváth-Varga, Anikó (2025) Az iskolai mobiltelefon-használat szabályozásának tapasztalatai Magyarországon. KAPOCS, 8 (3-4). pp. 73-85. ISSN 1588-7227
|
Text
KAPOCS.2025.3-4.5.pdf - Published Version Download (139kB) | Preview |
Abstract
A szakirodalom egyetért a gyermekek mobiltelefon-használatával kapcsolatos veszélyekkel – függőség kialakulása, koncentrációzavar, online zaklatás –, ugyanakkor ezeknek az eszközöknek a kapcsolattartást és azoktatási környezetben történő tanulást segítő hatásai is kimutathatók, ezért alapvetően a tudatos és életkornak megfelelő felhasználást hangsúlyozzák. Annak a megítélése azonban nem minden esetben egyértelmű,hogy mely felhasználás segíti az oktatás és nevelés folyamatát, illetve hogy milyen életkorban mi a megfelelőfelhasználás a gyermekeknek. Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy a Magyarországon egy éve bevezetett iskolai mobiltelefonhasználat-korlátozással kapcsolatban milyen tapasztalatai vannak az embereknek.Elemzésünk alapját a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (továbbiakban: KINCS) 2025 júliusában felvett, a tizennyolc éves és idősebb népességre, nemre, korcsoportra, iskolai végzettségre és településtípusra reprezentatív adatai szolgáltatják. Eredményeink alapján az emberek többsége egyetért az iskolaimobiltelefon-használat korlátozásának bevezetésével, jó tapasztalatokról számolt be ezzel kapcsolatban, ésa többség egyetért a korlátozás bevezetésének céljaival, miközben a szabályozás felelősségét legnagyobb mértékben a szülőkre helyezi. Tanulmányunk jelentősége, hogy egy évvel a korlátozások bevezetését követőenegy országos, reprezentatív mintán vizsgálja a magyar lakosság véleményét az intézkedésről. | Literature agrees on the dangers associated with children’s use of mobile phones — development of addiction, concentration problems, online bullying — but at the same time, the positive effects of these devices in helping to maintain contact and learn in the educational environment can also be demonstrated, therefore, conscious and age-appropriate use is fundamentally emphasized. However, it is not always clear which use helps the process of education and upbringing, or at what age what is the appropriate use for children. In our study, we examine people’s experiences with the restrictions on mobile phone use in schools introduced in Hungary a year ago. The basis for our analysis is provided by the representative data of the Kopp Mária Institute for Population and Families (hereinafter: KINCS) on the population aged 18 and over, gender, age group, educational level and settlement type collected in July 2025. Based on our results, the majority of people agree with the introduction of restrictions on mobile phone use in schools, reported good experiences in this regard, and the majority agree with the goals of introducing the restrictions, while placing the greatest responsibility for regulation on parents. The significance of our study is that it examines the opinion of the Hungarian population about the measures one year after the introduction of the restrictions, using a national, representative sample.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | mobiltelefon-használat, iskola, függőség, szabályozás, oktatás, mobile phone use, school, addiction, regulation, education |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 14:07 |
| Last Modified: | 08 Dec 2025 14:07 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230435 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




