Bányász-Váczi, Kincső Boróka and Rajki, Zoltán (2025) A bölcsészet-, társadalomtudományi és pedagógiai szakokon tanuló hallgatók perspektívái a mesterséges intelligencia lehetőségeiről és kockázatairól, 1. rész : Szakirodalmi áttekintés = Perspectives of Students in the Humanities, Social Sciences, and Education on the Opportunities and Risks Associated with Artificial Intelligence, Part 1. HADMÉRNÖK, 20 (1). pp. 187-201. ISSN 1788-1919
|
Text
10_banyasz-vaczi_187-201_HM2025_1.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (156kB) | Preview |
Abstract
Napjainkban a mesterséges intelligencia (MI) a modern technológiák egyik legmeghatározóbb eleme, amely új típusú lehetőségeket és kihívásokat teremt a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon. Az MI képes személyre szabott tanulási élményt nyújtani, megkönnyítve a diákok számára a tananyagok elsajátítását és az egyéni igényekhez igazított fejlődést. A felsőoktatás mellett a munkaerőpiacon is észlelhető változásokat idéz elő, mivel egyrészt új foglalkoztatási formákat hoz létre, másrészt bizonyos munkakörök megszűnéséhez vezet, miközben a digitális készségek és az innováció iránti igényt erősíti. Mindazonáltal az új technológia térhódítása olyan kihívásokat is magában hordoz, mint a munkahelyi egyenlőtlenségek fokozódása és az etikai dilemmák kezelése. A szerzők kutatásukban a bölcsészet-, a társadalomtudományi és a pedagógia szakos hallgatók attitűdjeit, jövőképét és MI-használatra való nyitottságát vizsgálták, különös tekintettel a technológia kockázataira és lehetőségeire. A kvantitatív kutatás keretében 1027 hallgatót kérdeztek meg, akik egy kérdőív segítségével osztották meg véleményüket az MI-vel kapcsolatos ismereteikről, attitűdjeikről és használati szokásaikról. A kiértékelés során statisztikai módszerekkel vizsgálták a megkérdezett hallgatók válaszait. A szerzők kutatásukkal rámutatnak arra, hogy a digitális kompetenciák fejlesztése és az MI etikus használatának oktatása kulcsfontosságú a hallgatók munkaerőpiaci felkészítésében. A technológia gyors fejlődése miatt elengedhetetlen, hogy a felsőoktatás és a munkaerőpiac szereplői rugalmasan alkalmazkodjanak, és hogy az emberek megtanuljanak sikeresen alkalmazkodni az új környezethez. A tanulmány első része a szakirodalmi háttér feltárására és a releváns előzetes kutatások elemzésére összpontosít, míg a második rész az empirikus vizsgálat részletezésével és annak eredményeinek bemutatásával foglalkozik. | In contemporary society, Artificial Intelligence (AI) has emerged as a pivotal component of advanced technological systems, presenting both novel opportunities and challenges within the realms of higher education and the labor market. AI possesses the capacity to facilitate personalized learning experiences, thereby enabling students to efficiently comprehend course material and progress in alignment with their unique requirements. Beyond the realm of education, AI significantly influences employment dynamics, leading to the creation of new job roles while rendering some positions obsolete, thus underscoring the critical importance of digital competencies and innovation. Nonetheless, the proliferation of such technologies also introduces significant challenges, including the exacerbation of workplace inequalities and the need to navigate ethical considerations. The authors conducted a study to examine the perceptions, aspirations, and receptiveness toward AI among students enrolled in humanities, social sciences, and pedagogy, particularly regarding the associated risks and opportunities that such technology presents. This quantitative research involved a survey of 1027 students who articulated their perspectives on their understanding, attitudes, and utilization of AI through a structured questionnaire. The analysis employed statistical methodologies to interpret the students' responses. Findings from the study indicate that the enhancement of digital competencies and the promotion of ethical AI usage are fundamental for adequately preparing students for the evolving labor market. The swift advancement of technology necessitates that stakeholders in higher education and the workforce remain adaptable, fostering education that equips individuals to thrive in the changing environment. The first part of the paper provides a comprehensive literature review and contextualizes existing research, while the second part delineates the empirical investigation and presents the findings.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | felsőoktatás; munkaerőpiac; Mesterséges intelligencia; kvantitatív elemzés; attitűd-vizsgálat; Artificial Intelligence, higher education, labour market, attitude analysis, quantitative analysis |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.625 Internet Science / internettudomány |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 13:52 |
| Last Modified: | 08 Dec 2025 13:52 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230485 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




