Lajos, Tamás and Dezső, Gábor and Goricsán, István and Paulik, Ferenc and Régert, Tamás and Suda, Jenő Miklós (2007) Közúti járművek által kibocsátott szennyezőanyagok épített és természetes környezetben történő terjedésének elméleti és kísérleti vizsgálata = Theoretical and experimental investigation on dispersion of pollutants emitted by ground vehicles in urban and natural environment. Project Report. OTKA.
|
PDF
37730_ZJ1.pdf Download (145kB) |
Abstract
A kutatás eredményeként szélcsatorna kísérletek és numerikus áramlástani vizsgálatok segítségével megismertük a) az álló és áramló levegőben mozgó tompa testek körüli áramlás, valamint az épületek és domborzati elemek által befolyásolt áramlási terek szennyezőanyag terjedés szempontjából fontos jellemzőit (jellegzetes áramlási struktúrák, turbulencia), b) a bonyolult turbulens áramlások numerikus áramlástan módszereivel történő meghatározásának lehetőségeit, az eredmények megbízhatóságának feltételeit, c) azon a követelményeket és módszereket, amelyek betartásával, ill. alkalmazásával numerikus számításoknál és szélcsatorna kísérleteknél a közlekedési szennyezők kibocsátása helyesen szimulálható egy vonalforrással. d) Kifejlesztettünk olyan számítási és szélcsatorna mérési módszereket, amelyekkel különböző városépítési, domborzati, szél és közlekedési viszonyok mellett előre becsülhető a környezet terhelése, ill. meghatározhatók a környezeti terhelést csökkentő tényezők. Ezen alapkutatási eredmények alapján a) definiálhatók azok az irányelvek, amelyek betartása esetén csökken a talaj közelében a szennyezőanyag koncentráció, b) meghatározhatók azon forgalomszervezési, városépítési feltételek, amelyek betartása esetén csökkenthető a szennyező koncentráció, | The results of wind tunnel investigations an numerical simulations assisted the better understand and determination of: a) flow past bluff bodies in still and moving air, properties of the flow field affected by buildings and complex terrain connected to pollutant transport b) numerical simulations of turbulent flow and conditions of reliability of the results c) methods and conditions which are important for wind tunnel investigations and numerical simulations in case of line source d)calculation and wind tunnel investigation methods for estimation of pollutant concentration in different conditions (built-up area, complex terrain, different wind and traffic conditions) Based on the above mentioned main directions: a) fluid dynamics directives for decreasing the ground level concentrations can be developed b) city and traffic planning conditions can be defined to decrease the air pollution.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Áramlás- és Hőtechnika |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában |
Depositing User: | Mr. Andras Holl |
Date Deposited: | 08 May 2009 11:00 |
Last Modified: | 30 Nov 2010 23:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/327 |
Actions (login required)
Edit Item |