Szimkovics, Tamás (2015) LCMS rendszerek használhatósági vizsgálata. In: Tavaszi Szél 2015 / Spring Wind 2015 Konferenciakötet: III. kötet. Líceum Kiadó, Eger, pp. 221-229. ISBN 978-615-5509-96-4
|
Text
222_avegl_tsz2015_3.pdf Download (796kB) | Preview |
Abstract
Az oktatás számos területén használnak LCMS (Learning Content Management System) azaz tanulásirányító és tartalomkezelő rendszereket, mint a középfokú és felsőoktatásnál, vállalati képzéseknél. Mivel az oktatás különböző területein használják, és különböző kritériumoknak kell eleget tenniük ezeknek a rendszereknek, így egyazon rendszer ritkán alkalmazható megfelelően az oktatás különböző színterein. A munkám során a közoktatásban felhasználható LCMS rendszereket vizsgáltam, mivel véleményem szerint ez a terület kevésbé kidolgozott a másik kettővel szemben. Elektronikus oktatási rendszerek terén sok közül választhatunk, abban az esetben is, ha ragaszkodunk az ingyenesen használható szoftverekhez. A kiválasztandó rendszereket számos mérhető kritérium szerint hasonlíthatjuk össze: rendszerigény, biztonság, támogatás, használhatóság, menedzsment, kollaborációs lehetőségek, beépített alkalmazások. A felsoroltak közül a használhatósági vizsgálatokat hangsúlyoztam. Az egyes elektronikus oktatási rendszereket valamilyen módon össze kell hasonlítani például a CMSmatrix weboldalán (cmsmatrix.org). Amelyben bár CMS, vagyis tartalomkezelő rendszereket lehet összehasonlítani. Mivel azonban az LCMS oktatást kezelő rendszerek egyben tartalomkezelők is, így azoknak is egy részét megtalálhatjuk az oldalon. A weboldalon a használhatósággal kapcsolatban jelenleg 16 paraméter található. Vajon ezek a mutatók teljes mértékben tükrözik-e az elektronikus oktatási rendszerek használhatóságát? Minél több magas értéket látunk a paraméterek mellett, annál jobb az oktatási rendszer? A jelenleg elterjedt LCMS rendszereket összehasonlító mátrixok értékei hűen tükrözik-e a felhasználók összbenyomását? Ezekből az eredményekből nem tudhatjuk meg például, hogy a diákoknak mennyi időre van szüksége, az elektronikus oktatási rendszerek kezelésének elsajátítására. Célom ezekre a kérdésekre választ kapni a kutatás során. Munkámban azokat az oktatási rendszereket vizsgáltam, amelyeknek használata ingyenes. A használhatóságon belül Jakob Nielsen által deklarált használhatósági paramétereket vizsgáltam: megtanulhatóság, hatékonyság, megjegyezhetőség, hibák, elégedettség. Várhatóan, a lefolytatott vizsgálatok új eredményeket fognak hozni, amelyeket fel lehet használni az oktatási rendszerek használhatóságának növelésére. A használhatósági paraméterek vizsgálata során egérmutató-útvonal és kattintás vizsgálatot, valamint a informális riport készítés módszereit használtam.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | User friendly interface; usability; LCMS |
Subjects: | Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 25 Nov 2016 12:00 |
Last Modified: | 25 Nov 2016 12:00 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/42515 |
Actions (login required)
Edit Item |