Trencsényi, László and Nagy, Ádám (2016) Tanórán innen, iskolán túl: a szociálpedagógiai gondolat létjogosultsága. Iskolakultúra, 26 (10). pp. 81-97. ISSN 1215-5233
|
Text
06.pdf Download (394kB) | Preview |
Abstract
A premodern világból kilépő iskolát érő kritikákban a modernizációs elvárások és sajátos posztmodern kihívások torlódtak egybe már a XX. század korai éveiben is (hogy aztán a XX. század történelmi fordulatai ezt a torlódást még drámaibbá fogalmazzák). A „Pusztuljatok bilincses iskolák” Ady-féle formulája a tanúja a XX. század elején modernizációs kihívásokkal küzdő Magyarország iskolaügyének. Az értelmezések és a fejlesztési követelések jellegzetesen három irányban haladtak. Vannak irányzatok, amelyek az iskola átfogó reformjával, forradalmával válaszolnak, „új” iskolakép, Európa-szerte megannyi „új iskola” kerül a középpontba.2 Az új iskolakép megalkotói funkcióváltozással válaszoltak a kihívásra: többnyire a „bővülő” funkciók különböző változatokban megjelenő új rendszere (Freinet, 1972; Kerschensteiner, 1912; Gáspár, 1977; Loránd és Mihály, 1985) lett a jellegzetes, bár ugyancsak sajátos „megújulási” válasz volt az iskolafunkció szűkülése is (Mihály, 1980).
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 Dec 2016 08:17 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 10:32 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/43962 |
Actions (login required)
Edit Item |