Fülöp, Márta and Szabó, Zsófia Éva (2017) A kötődés kulturális különbségei. Magyar Pszichológiai Szemle, 72 (1). pp. 27-45. ISSN 0025-0279
|
Text
0016.2017.72.1.3.pdf Download (81kB) | Preview |
Abstract
Jelen tanulmány a kötődéselméletet a kulturális összehasonlító vizsgálatok tükrében mutatja be. A kötődés jelenségét univerzálisnak fogadja el, de a klasszikus elmélet által leírt legfőbb fejlődési kritériumokat és a különböző kötődési mintázatok megnyilvánulásait kulturálisan meghatározottnak tekinti. Áttekintést nyújt azon vizsgálatokról, amelyek az elmúlt mintegy hat évtizedben a kötődés kultúrközi különbségeinek témakörében születtek. Elsőként tárgyalja az úgynevezett étikus vizsgálatokat, amelyek a kulturális különbségeket elsősorban a különböző kötődési mintázatok előfordulási gyakoriságában ragadják meg, majd sorra veszi az émikus megközelítéseket, amelyek a kötődéselmélet számos alaptételét kérdőjelezik meg, így például az anya—gyerek kapcsolat monotropizációját, illetve etnocentrikusnak tekintik az anyai érzékenység megnyilvánulási kritériumait. A tanulmány azt a nézetet képviseli, hogy a kötődési folyamatok a gyermeket körülvevő biológiai és társadalmi környezethez történő legjobb alkalmazkodást szolgálják, és ha a társadalmi-kulturális közeg az euro-amerikaitól eltérő, akkor a kötődés folyamatai is eltérőek lesznek. | This review presents the theory of attachment from the perspective of cultural comparative studies. Attachment is considered a universal phenomenon, however the main developmental criteria described by the classical theory and the different attachment patterns are seen as also culturally determined. The review summarizes cross-cultural research on attachment in the last sixty years. At first it presents those studies that took the etic perspective and conceptualized cultural differences in the differences of quantitative distribution of different attachment patterns. It continues with the emic approaches which question several of the basic postulations of attachment theory for example the monotropization of the mother-child relationship and the universality of the criteria of the mother’s sensitivity. The study emphasizes that the function of attachment is the most effective adaptation to the biological and social-cultural environment of the child and if this socio-cultural environment is qualitatively different from the Western, Euro-American then the attachment processes will be different as well.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | László Sallai-Tóth |
Date Deposited: | 03 May 2017 13:22 |
Last Modified: | 31 Mar 2019 00:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/52249 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |