Gaál, Balázs (2012) „Aki az állattal kegyetlen, nem lehet emberséges ember”. Ponori Thewrewk Emil és az állatvédelem a régi görögöknél. Antik Tanulmányok, 56 (1). pp. 17-63. ISSN 0003-567X
Text
anttan.56.2012.1.2.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2032. Download (294kB) |
Abstract
Ponori Thewrewk Emil, akit a magyar klasszika-filológia első nagy alakjának és megalapítójának tekintünk, egyúttal az egyetlen olyan magyar tudós is, aki foglalkozott az ókori görögök állatvédelmével. A téma iránti érdeklődése azzal a hatással magyarázható, amelyet szellemi környezete gyakorolt rá, közeli rokonságára és ismerőseire. A kor állatvédő mozgalmainak érvelése, amely az a minore ad maius elvén alapszik („aki kíméletlen az állatokkal, az kíméletlen lesz az emberekkel is”), megragadható Ponori Thewrewk rövid cikkében, amely különbséget tesz az állati élet megkíméléséhez vezető, régi vallásos hiedelmek és azon törvényes athéni esetek között, amelyekben az állatokkal szembeni kegyetlenséget megbüntették mint az emberekkel szembeni, jövőbeni kegyetlenség előjelét. Tanulmányom első felében (I–II. rész) megkísérlem feltárni Ponori Thewrewk személyes indíttatását és kapcsolatait, amelyek a kor állatvédő mozgalmaihoz fűzték, majd a III. részben sorra veszem azokat a Ponori Thewrewk által említett, ókori vallásos és törvényi megfontolásokat, amelyek az állatokkal való kíméletes bánásmódhoz vezettek, hogy teljes képet nyerjünk az ókori görögök állatvédelmi törekvéseiről és arról, ahogyan ezt Ponori Thewrewk és kortársai látták. | Emil Ponori Thewrewk, who is regarded as the first great figure and founder of classical scholarship in Hungary, is also the only Hungarian scholar who has ever written on the humane treatment of animals in ancient Greece. His predilection for the subject can be explained by the impact of an intellectual milieu on the minds of Ponori Thewrewk, his close relations, and his acquaintances. The argumentation used by all animal rights movements at the time, based upon the a minore ad maius principle (“he who is cruel to animals shall also be cruel to humans”), can be traced in Ponori Thewrewk’s short article which makes a distinction between old naive religious beliefs leading to an abstention from animals and Athenian legal cases where cruelty to animals had been punished as a sign of a future inhumanity to fellow humans. In the first part of my study I shall try to explore Ponori Thewrewk’s personal inclinations for, and connections with, the animal movements of the time; then in the second part I shall go through all ancient motivations, religious as well as legal, mentioned by Ponori Thewrewk for treating animals well, in order to get a full picture of ancient Greek attempts at humane treatment of animals as seen by Ponori Thewrewk and his contemporaries.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA10 Greek (Hellenic) / görög filológia P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA20 Latin / latin filológia |
Depositing User: | xAnikó xZsoldos |
Date Deposited: | 26 Sep 2017 08:48 |
Last Modified: | 26 Sep 2017 08:48 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/63727 |
Actions (login required)
Edit Item |