Gervain, Judit (2002) Az olvasás öröme? Magyar Pszichológiai Szemle, 57 (3). pp. 435-464. ISSN 0025-0279
|
Text
mpszle.57.2002.3.2.pdf Download (312kB) | Preview |
Abstract
A cikk az elmúlt néhány évtized diszlexiakutatásának eredményeit foglalja össze. Már a fejlődési diszlexiaként ismert olvasási zavar meghatározása is komoly vita tárgyát képezi, szembeállítva egymással a kizáró kritériumokat, illetve az inkluzív megközelítést alkalmazó kutatókat. Az olvasási zavarok különböző típusainak meghatározása szintén komoly definíciós problémákat vet fel, amelyek azután a kísérleti eredmények értelmezését is nagymértékben befolyásolják. Mindazonáltal az elmúlt években a viselkedési leírások mellett egyre több anatómiai, neurológiai, kognitív, sőt genetikai megfigyelés is született. Ezen adatok alapján több olyan elmélet is kibontakozni látszik, amely a diszlexiát mint genetikai eredetű, komplex fejlődési zavart tekinti, s a terápiás megoldásokat is több szinten képzeli el. Ezenkívül a diszlexia komputációs és konnekcionista modellezése is számottevő eredményeket tudott felmutatni.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | xEndre xSarvay |
Date Deposited: | 06 Feb 2018 11:00 |
Last Modified: | 30 Nov 2022 00:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/74007 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |