Zsoldos, Márta and Kiss, Ágnes (2004) A képességrendszer változásai fejlesztésben részesülő 5-7 éves gyermekeknél. Magyar Pszichológiai Szemle, 59 (1). pp. 77-95. ISSN 0025-0279
|
Text
mpszle.59.2004.1.6.pdf Download (287kB) | Preview |
Abstract
<abstract xml:lang="es"> Empirikus vizsgálatunkban 96, tanulási zavar veszélyeztetettségét mutató 5-7 éves korú gyermek fejlesztését követtük nyomon. Célunk az volt, hogy elemezzük az adott fejlesztési körülmények között a kognitív képességrendszer korspecifikus változásait. Vizsgálati mintánkat három korcsoportba soroltuk. Fo módszerünk a Sindelar-féle kognitív képességfejleszto program volt, de a gyermekek egy része más párhuzamos megsegítésben is részesült. A terápia idotartama egy tanév volt. Az ellenorzés a fejlodési periódus kezdetén és befejezésekor vizsgált képességprofilok összehasonlításával történt. Eredményeink: 1. A kognitív tanulási képességrendszer változása részleges összefüggést mutat az életkorral, mivel a fejlodés mértéke vizsgálati mintánk legidosebb csoportjában jelentosebbnek bizonyult, mint a fiatalabbaknál, de csak egyes területeken. 2. A fiatalabb gyermekek csoportjaiban a kognitív képességrendszer bázisfunkcióinak fejlodése jellemzo elsosorban, míg az idosebb gyermekeknél a komplex részképességek muködésében is megfigyelheto nagyobb fokú pozitív változás. 3. A kognitív képességprofil elemei közötti együttjárások száma és mértéke megnövekedett a gyakorlási periódus végére. Összehangoltabban, integráltabban muködo képességstruktúrát kaptunk, melyben az életkor elorehaladtával fokozottabb és aktívabb a képességrendszer elemeinek egymásra hatása.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | xEndre xSarvay |
Date Deposited: | 14 Feb 2018 17:42 |
Last Modified: | 30 Apr 2024 23:15 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/74553 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |