Mogyoróssy, Anita and Nagy, Erika Beáta (2017) Factors of parental involvement in relation to children’s behavioral symptoms. Különleges Bánásmód, 3 (1). pp. 7-25. ISSN 2498-5368
|
Text
KB2017_1_Kathyne_Nagy.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (872kB) | Preview |
Abstract
In our study the features of contact between parents and teachers and the particular patterns they take were examined in connection with children’s behavioural symptoms. With cluster analysis, seven clearly analysable patterns of contact were identified, the two most frequent of which (unifacial and formal) do not favour problem solving, nor provide parental satisfaction. Two patterns (flexible and adaptive) proved to be the most satisfying and the most effective. Children’s symptoms (social problems, anxiety, somatization, attention deficit, deviant behaviour, agressivity) are significantly related to the quality of parent-teacher contact. In the case of the less favourable and less effective contact forms, parents report more behavioural symptoms, while in the case of the flexible, adaptive, emotionally satisfying and effective problem solving contact forms, there are fewer symptoms. These results draw attention to important tasks on many levels: to work out operable patterns of parent-teacher contact, to better understand the role and tasks of teacher training, and the need to involve experts to assist in developing parent-teacher contact, which is also indispensable in terms of helping and developing children and their mental health. Tanulmányunkban a szülők és a pedagógusok kapcsolattatásának jellegzetességeit, mintázatait tártuk fel a gyermekek viselkedéses tüneteivel összefüggésben. Klaszteranalízis segítségével hét jól értelmezhető kapcsolattartási mintázatot sikerült azonosítani, melyek közül a leggyakoribb kettő (egysíkú és formális) nem kedvez a problémamegoldásnak és a szülői elégedettségnek. Két mintázat (rugalmas és adaptív) bizonyult a legkielégítőbbnek és leghatékonyabbnak. A gyermekek tünetei (társkapcsolati problémák, szorongás, szomatizáció, figyelmi problémák, deviáns viselkedés, agresszivitás) és a szülő-pedagógus kapcsolattartás minősége szignifikánsan összefügg. A legkevésbé kedvező és hatékony kapcsolattartási formák esetében több gyermeki tünetről számolnak be a szülők, míg a rugalmas, adaptív, érzelmileg kielégítő és a problémamegoldásban sikeres kapcsolati formák esetében kevesebb tünet jelentkezik. Ezek az eredmények fontos feladatokra hívják fel a figyelmet több síkon is: a szülő-pedagógus kapcsolattartás működőképes formáinak kidolgozására, a pedagógusképzés szerepére és feladataira, illetve a segítő szakemberek bevonásának szükségességére a szülő-pedagógus kapcsolat fejlesztése céljából, ami a gyermekek segítése, fejlesztése, mentálhigiénéje szempontjából is elengedhetetlen.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Kathyné Mogyoróssy Anita |
Uncontrolled Keywords: | Parental involvement, Parent-pedagogue contact, Children’s behavioural symptoms, Teacher training szülői bevonódás, szülő-pedagógus kapcsolattartás, gyermekviselkedési tünetek, pedagógusképzés |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan |
Depositing User: | Láda Tünde |
Date Deposited: | 09 Jul 2018 14:24 |
Last Modified: | 09 Jul 2018 14:24 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/81229 |
Actions (login required)
Edit Item |