Szabóné Balogh, Ágota (2017) Jobban fejleszthetők a kognitív képességek az eleve jobb képességű tanulók esetében? Különleges Bánásmód, 3 (3). pp. 55-66. ISSN 2498-5368
|
Text
KB2017_3_Szabone.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (258kB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzések: Az oktatás, a tanulás folyamatának egyik fontos eleme a tanulók kognitív képességeinek a megismerése és fejlesztése. A vizsgálat célja a felső tagozatos tanulók figyelmének, emlékezetének, gondolkodásának 5. osztályban és 8. osztályban mért képességszintek közötti korreláció vizsgálata. Feltételezés: a kísérleti csoportban, az elővizsgálatban mutatott képességszint és az utóvizsgálatban mért képességszint között korreláció van. A jobb képességű tanulók jobban fejlődtek a vizsgálat alatt, mint a gyengébb képességűek. Módszer: A vizsgálat keretében olyan felső tagozatos tanulók (n=174 fő) vettek részt, akik számára négy tanéven keresztül longitudinális képességfejlesztés történt. A résztvevők emlékezetének, figyelmének, gondolkodásának fejlődésének nyomon követése a tehetséggondozásban ismert tesztek segítségével történt. Eredmények: A figyelemnél, a gondolkodásnál és az emlékezetnél erős pozitív korreláció tapasztalható. Következtetések: Az erős, pozitív korreláció arra utal, hogy a kezdeti előnyök megjelennek a fejleszthetőség során, a jobb képességű tanulók nagyobb fejlődést mutatnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kognitív képességek, figyelem, emlékezet, gondolkodás |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Láda Tünde |
Date Deposited: | 07 Aug 2018 14:29 |
Last Modified: | 07 Aug 2018 14:29 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/81774 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |