Krepsz, Valéria and Horváth, Viktória and Gósy, Mária and Huszár, Anna (2018) Magánhangzók temporális mintázata az anyanyelv-elsajátításban. In: Az anyanyelv-elsajátítás folyamata hároméves kor után. ELTE Eötvös Kiadó. (Submitted)
![]() |
Text
cikkfrazisvegi2018VEGLEGES.pdf Restricted to Repository staff only Download (739kB) |
Abstract
A frázisvégi nyúlás (FNy) univerzális jelenségnek tűnik, nagyszámú nyelv beszélt változatában igazolták. A frázis utolsó szótagi magánhangzója (esetleg a mássalhangzók, illetve az egész szótag) hosszabb időtartamban valósul meg, mint más pozíciókban, elsősorban a frázis közepén. A jelenséget az anyanyelv-elsajátítás folyamatában is detektálták, egyes kutatások szerint a második életévben már megjelenik, más vizsgálatok szerint még a 8 évesek megnyilatkozásaiban sem feltétlenül rendszerszerű. Felmerül a kérdés, hogy a magyar gyermekeknél milyen életkorban, és hogyan szilárdul meg a FNy. A kutatás célja a szavak utolsó szótagjában ejtett, négy, fonológiailag rövid, gyakori előfordulású magánhangzó időzítési sajátosságainak vizsgálata különböző frázispozíciókban. Negyven gyermek (3, 6, 9, 12 évesek) beszédanyagát elemeztük. Az időtartamértékeket összevetettük a frázisban elfoglalt pozíció, a magánhangzó minősége, a szavak szótagszáma, valamint a gyermekek életkora szerint. A jelenség egyértelműen igazolódott anyagunkban, de szignifikáns különbség mutatkozott az óvodás és az iskolás gyermekek eredményei között, ami részben fiziológiai, részben tanult tényezőkkel magyarázható.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet > P119.3 Language and languages. Political aspects / nyelvpolitika |
Depositing User: | dr. Viktória Horváth |
Date Deposited: | 26 Sep 2018 12:24 |
Last Modified: | 26 Sep 2018 12:24 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/85432 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |