REAL

Tehetség és tehetséggondozás a 21. század elején Magyarországon

Gyarmathy, Éva (2013) Tehetség és tehetséggondozás a 21. század elején Magyarországon. Neveléstudomány Online.

[img]
Preview
Text
nevelestudomany_2013_2_90-106.pdf

Download (480kB) | Preview

Abstract

A 20. század elején a tehetséggondozás fellegvárának is tekinthető volt Magyarország, mind megoldásaiban, mind eredményeiben. Ma viszont úgy tűnik, egy hanyatlóban lévő szemlélet utolsó csatlósaivá válhatunk. Amikor a múltszázad elején a nemzetközi tudományos életben már elindult a mechanisztikus gondolkodásra épülő tehetséggondozás, a magyar iskolák kiváló tanárai még egyéni odafigyelésről, gyakorlati tapasztalatokról, ítélőképességről írtak, mint a tehetség fejlődésében lényeges elemekről. Ezen „elmaradt szemlélet” gyakorlati következménye több Nobel-díjas tehetség lett. Utána hosszú szünet következett, mert a tehetséggondozásról nem eshetett szó. A nyolcvanas években így nagy késéssel csatlakoztunk a nemzetközi tehetséggondozási trendhez, amelynek lényege, hogy vizsgálatokkal azonosított tehetségeket gondozunk. Közben azonban a tehetség 21. századi nemzetközi tudományos szemlélete visszatérni látszik a mi 20. század eleji szemléletünkhöz. Számos kutatás eredménye alapján megindult a tudományos vita Európában. A magyar tehetséggondozásnak most az eltérő szemléletek között kell megtalálni önmagát. A tanulmány ennek érdekében íródott körkép a tehetséggondozásról

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: tehetség, tehetségazonosítás, magyarországi tehetséggondozás, digitális kor
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Dr Eva Gyarmathy
Date Deposited: 15 Jan 2014 15:10
Last Modified: 15 Jan 2014 15:10
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/8811

Actions (login required)

Edit Item Edit Item