Gyarmathy, Éva (2013) Tehetség és tehetséggondozás a 21. század elején Magyarországon. Neveléstudomány Online.
|
Text
nevelestudomany_2013_2_90-106.pdf Download (480kB) | Preview |
Abstract
A 20. század elején a tehetséggondozás fellegvárának is tekinthető volt Magyarország, mind megoldásaiban, mind eredményeiben. Ma viszont úgy tűnik, egy hanyatlóban lévő szemlélet utolsó csatlósaivá válhatunk. Amikor a múltszázad elején a nemzetközi tudományos életben már elindult a mechanisztikus gondolkodásra épülő tehetséggondozás, a magyar iskolák kiváló tanárai még egyéni odafigyelésről, gyakorlati tapasztalatokról, ítélőképességről írtak, mint a tehetség fejlődésében lényeges elemekről. Ezen „elmaradt szemlélet” gyakorlati következménye több Nobel-díjas tehetség lett. Utána hosszú szünet következett, mert a tehetséggondozásról nem eshetett szó. A nyolcvanas években így nagy késéssel csatlakoztunk a nemzetközi tehetséggondozási trendhez, amelynek lényege, hogy vizsgálatokkal azonosított tehetségeket gondozunk. Közben azonban a tehetség 21. századi nemzetközi tudományos szemlélete visszatérni látszik a mi 20. század eleji szemléletünkhöz. Számos kutatás eredménye alapján megindult a tudományos vita Európában. A magyar tehetséggondozásnak most az eltérő szemléletek között kell megtalálni önmagát. A tanulmány ennek érdekében íródott körkép a tehetséggondozásról
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tehetség, tehetségazonosítás, magyarországi tehetséggondozás, digitális kor |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata |
Depositing User: | Dr Eva Gyarmathy |
Date Deposited: | 15 Jan 2014 15:10 |
Last Modified: | 15 Jan 2014 15:10 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/8811 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |