Tóth, Bence (2019) Forgalmatlan, de nélkülözhetetlen - a magyarországi vasúthálózat redundanciavizsgálata. In: Közlekedéstudományi Konferencia : Technika és technológia a fenntartható közlekedés szolgálatában. Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék, Győr, pp. 1-9.
|
Text
2019a_KTK.pdf Download (856kB) | Preview |
Abstract
A magyarországi vasúthálózatban kiemelt jelentőségűek a nagy forgalmat bonyolító vonalak, hiszen gazdaságilag is fontos ezek megfelelő műszaki állapotban tartása és zavar elleni védelme. Zavar azonban bármikor bekövetkezhet és akkor a forgalmat a lehető legrövidebb kerülőúton és/vagy a legkisebb menetidőnövekedéssel kell továbbítani. Ezek a kerülőutak pedig sokszor olyan mellékvonalakon vezetnek, melyek a napi forgalomban csak alacsony kihasználtsággal vesznek részt. A kerülőútként számításba jövő vonalszakaszok azonosítására az úgynevezett redundanciát használtam. Ehhez első lépésben meghatároztam a hálózat zavarmentes állapotában minden állomáspár között a legrövidebb útvonalat. Ezután megkerestem az egyes, legrövidebb útvonalon fekvő vonalszakaszok forgalomból való teljes kizárása esetén a legrövidebb kerülőutat (a v vonalszakasz kizárása esetében a megnövekedett menetvonalhossz és menetidőértékek ℓv és tv). A kerülőút azon u szakaszait is kizárva a forgalomból, melyek a zavarmentes hálózatban nem voltak részei a legrövidebb útnak, a zavart hálózatbeli legrövidebb út hossza tovább nő (ℓuv és tuv). Ezen mennyiségek segítségével meghatározható az u vonalszakasznak a v vonalszakaszhoz adott redundanciája az adott a és b állomás közti útvonalra. Ezen értékeket összegezve minden <a,b> állomáspárra és minden v vonalszakaszra megkapjuk az u vonalszakasznak a teljes hálózathoz nyújtott ru redundanciáját. Az eredmények azt mutatják, hogy a 80-as vonal Miskolc és Nyíregyháza közti, nagyobb részt egyvágányú szakasza a hálózathoz legjelentősebb redundanciát biztosító vonala. A 100/100a és a 80/80a vonalak egymás számára biztosítják a redundanciát a transzverzális mellékvonalakon keresztül. A 2-es és a 4-es vonalak az 1-es vonal és különösen az Összekötő vasúti híd számára nyújthatnának redundanciát megfelelő műszaki állapot és áteresztőképesség esetén. A 77-es vonal Nyíregyháza és Szeged felől Szob irányába lenne megfelelő kerülőút.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA166-QA166.245 Graphs theory / gráfelmélet T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés |
Depositing User: | Dr. Bence Tóth |
Date Deposited: | 25 Mar 2019 10:18 |
Last Modified: | 25 Mar 2019 10:18 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/92194 |
Actions (login required)
Edit Item |