REAL

A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti hatásvizsgálata

Fleischer, Tamás and Magyar, Emőke and Tombácz, Endre and Zsikla, György (2004) A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti hatásvizsgálata. In: Környezetpolitikánk európai dimenziói. Magyarország az ezredfordulón: Műhelytanulmányok . MTA Társadalomkutató Központ, Budapest, pp. 39-54. ISBN 963-508-436-6

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
Text (scanned version)
fleischer-et-al_szechenyi.terv-autopalya-hatasvizsgalat_korpoleudim04.pdf - Published Version

Download (10MB) | Preview

Abstract

A cikk azt a munkát foglalja össze, melyet a szerzők 2001 folyamán készítettek, a Széchenyi Terv autópálya fejlesztési terveinek stratégiai környezeti hatás-vizsgálata céljából. -- A vizsgálat metodikai megalapozása során kialakított eljárásnak megfelelően, nemzetközi példák nyomán a szerzők megkülönböztetik a vizsgálat tárgyát képező stratégiai döntéshozatal különböző szintjeit, így (a) a politikai célok meghatározásának szintjét, (b) a politikai célok teljesítésére irányuló stratégiai döntések szintjét, továbbá (c) a fejlesztési programok szintjét. -- Megállapítható volt, hogy a politikai célok meghatározásának a szintjén a területfejlesztési, a közlekedésfejlesztési és a környezetvédelmi megalapozó dokumentumok átfogó céljai egymással kielégítően harmonizálnak, és ezekkel a célokkal összhangban van a Széchenyi Terv általános célrendszere is. A politikai célok teljesítésére irányuló stratégiai döntések szintje esetében a közlekedési infrastruktúrára vonatkozóan speciális szakmai figyelmet érdemel a közlekedési hálózatokra vonatkozó elképzelések vizsgálata, – míg a nevesített harmadik szint, a fejlesztési programok szintje a közlekedéshálózatokon főként korridor (folyosó) szinten kialakított tervezeteket jelent. A tanulmány készítői úgy találták, hogy Magyarországon nem csak a hálózati struktúra kiépülésében, de a kívánatos közlekedési hálózatra vonatkozó elképzelések kialakításában is lemaradás tapasztalható: az átvizsgált dokumentumok és tervezetek a hálózati struktúrát illetően nagy tehetetlenséget mutatnak, és egyáltalán nem igazodnak a deklarált politikai célokhoz. A Széchenyi Terv is politikai célkitűzésekből indult ki, majd ezek elérésére irányuló stratégiai döntéseket fogalmazott meg, ahonnan különböző fejlesztési programok kialakításáig jutott el. Az autópálya-építési program esetén azonban e folyamatban szakadás volt tapasztalható, amennyiben a célok megfogalmazását közvetlenül a fejlesztési program kitűzése követte. Szakmai oldalról tekintve a probléma úgy fogalmazható meg, hogy az elvi céloknak – az e céloknak megfelelő hálózat szerepének mérlegelése nélkül, – közvetlenül az egyes folyosók fejlesztésére irányuló programok révén kívánt a Terv megfelelni. A célok módszeres lebontását a hálózat esetében korábbi kormányzati döntésekre való hivatkozás helyettesítette, miközben valójában a hivatkozott korábbi döntések is elmulasztották a fő célok és a hálózatfejlesztéssel kialakított stratégia összeegyeztethetőségének a vizsgálatát. A stratégiai környezeti tanulmány az egymással összhangban lévőnek talált általános célok, valamint az érvényes európai célkitűzések figyelembevételével először azt az értékrendszert kívánta rögzíteni, amelyik mintegy keretül kell szolgáljon a hálózat kialakításának közlekedési-szakmai megalapozásához. Ezt követően a hálózat kialakítására vonatkozó szakmai kritériumokat fogalmazott meg, és ezzel szembesítette a 2030-ra előirányzott hivatalos távlati közúti gyorsforgalmi hálózat tervezetét. A tapasztalt ellentmondásokra irányítva a figyelmet, a tanulmány kísérletet tett egy, az ellentmondásokat kiküszöbölő, vagy legalább is csökkentő hálózat struktúrájának, sűrűségének érzékeltetésére. Ezt a hálózatot a szerzők szembesítették a Széchenyi Tervben rövid távra kijelölt autópálya-építési programmal, és felhívták a figyelmet azokra a folyosókra, ahol a célrendszerből levezetett értékrend és az ennek megfelelő hálózati struktúra alapján nem tűnik indokoltnak az adott nyomvonalon autópálya vagy gyorsforgalmi út építése. Az értékelést kiegészítette egy olyan folyosó-elemzés, amelyben a szerzők eltekintettek a saját maguk által kialakított hálózathoz való viszonyítástól, és a meghirdetett folyosókat kizárólag forgalmi és szűkebb értelemben vett környezeti kritériumok alapján minősítették.

Item Type: Book Section
Additional Information: Megjelent még, mint: ------------------- Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2002) A Széchenyi terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti vizsgálatáról. Műhelytanulmányok. 40. szám. MTA VKI, Budapest, 16 p. http://real.mtak.hu/4435 --------------- Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2002) Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti hatásvizsgálatáról. Közlekedéstudományi Szemle Vol. 52. No. 10. pp. 377-390. http://real.mtak.hu/9226 ------------------ Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2002) Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti vizsgálatáról. Gazdaság Vállalkozás Vezetés - Műhelytanulmányok. 2002. 1. sz. pp. 3-28. http://real.mtak.hu/9224
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás
Depositing User: Tamás Fleischer
Date Deposited: 26 Jan 2014 16:06
Last Modified: 31 Mar 2023 11:49
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/9225

Available Versions of this Item

Actions (login required)

Edit Item Edit Item