REAL

Az integráció-szegregáció helyzete egy kutatás tükrében

Laoues-Czimbalmos, Nóra and Müller, Anetta (2018) Az integráció-szegregáció helyzete egy kutatás tükrében. Különleges Bánásmód, 4 (4). pp. 19-31. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
LauesMüller201804.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (470kB) | Preview

Abstract

A múlt század utolsó éveitől egyre jobban hangsúlyozzák a társadalmi integrációt az európai uniós állásfoglálások (UNESCO 1995; Európa 1998), vagyis szorgalmazzák, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek ne legyenek méltánytalanul megkülönböztetve társaiktól, kirekesztve társadalmi közegükből (UNESCO 1995). Az integrált nevelést a közoktatásban az esélyteremtés, az esélyegyenlőtlenségek csökkentésének eszközeként tekintik (Mesterházi, 2002). Kutatásunkban integrált és szegregált intézményben nevelő-oktató pedagógusok (n=86) kérdőíves felmérésének eredményeit mutatjuk be az integráció kérdéskörével kapcsolatban, kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyire befogadóak a szakemberek? Az eredmények azt mutatják, hogy a többségi iskolában tanító pedagógusok jelentős hányada, részben ért egyet az integrált neveléssel- oktatással az adott válaszok alapján. Felkészültségüket mindkét intézményben tanító pedagógusok, valamint gyógypedagógusok nem tartják megfelelőnek, elegendőnek az integrált nevelés-oktatás megvalósításához. Integration has been an international trend over the last two or three decades, the impact of which is increasingly evident in Hungary. EU resolutions emphasize social inclusion (UNESCO 1995, Europe 1998), ie advocating that children with special educational needs should not be unfairly discriminated against and excluded from society (UNESCO 1995). Integrated education in public education is a means of creating opportunities (Mesterházi, 2002). In the integrated and segregated institution we present the results of a questionnaire survey of nursing teachers (n = 86) on the issue of integration, we were curious about how receptive the experts were. that a significant proportion of teachers in mainstream schools agree partly with integrated education on the basis of the responses given. Both their teachers and the special educators they do not consider it appropriate, enough to implement integrated education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: integráció, szegregáció, fogyatékossággal élő személyek, integration, segregation, people with disabilities
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 02 Aug 2019 08:29
Last Modified: 02 Aug 2019 08:29
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/94651

Actions (login required)

Edit Item Edit Item