REAL

Betonút csak a Lajtán túl? (1. rész)

Erdélyi, Attila and Fenyvesi, Olivér and Gável, Viktória and Gál, Attila (2019) Betonút csak a Lajtán túl? (1. rész). ÚTÜGYI LAPOK : A KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI SZAKTERŰLET MÉRNÖKI ÉS TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 7 (12). pp. 53-67. ISSN 2064-0919

[img]
Preview
Text
uugy-2019-01-07-erdelyi-jav-doi_ver-2..pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az egyre sűrűbb nehézjármű-forgalom és a növekvő tengelysúlyok viselésére az aszfaltburkolatok –az éghajlati melegedés hatásával tetézve – sok helyen már nem felelnek meg. Az Amerikai Egyesült Államok 45 államának tényleges pályázati árajánlatait elemezve igazolták, hogy az államok adott évi 200 millió dolláros költségvetéséből összesen több km út építhető meg,ha a betonút építő iparág részesedése a költségvetésből mintegy 35–40%-os (és az aszfalté így „csak” 65–60%),mert az így beálló egészséges versenyhelyzetben mind a beépített aszfalt, mind a beton egységára csökken. A helyes és gazdaságos arányt igazolják a tőlünk nyugatra fekvő országok aszfalt/beton pályaburkolati viszonyszámai is (1. táblázat). Piaci versenyhelyzet nélkül a pálya-burkolat kiválasztási eljárása értelmetlenné válik (Wathne L, ACPA). Vannak továbbá olyan esetek, amikor – a zártól függetlenül – a burkolatok gyors felújításához vagy cseréjéhez csak beton: „gyorsbeton” alkalmazható, pl.repülőtéri kifutópályáknál, nagyforgalmú autóutaknál stb., amikor már 5 (zürichi repülőtér)vagy 8–12–24 óráselzárás után a betonpályát át kell adni a forgalomnak. A gyorsbeton – a gyorsan szilárduló cement és a folyósító adalékszerek révén – már néhány óra vagy legföljebb 1 nap múlva (pl. M7-es út, táblacsere) eléri a terhelhetőséget jelentő kb. 20 N/mm2 nyomó- és 4–5 N/mm2 hajlítószilárdságot. Cikkünk következő, 2. részében további betonútépítési módokat tekintünk majd át (mosott beton,White Topping, azaz fehér/beton/szőnyegezés aszfalton vagy betonon, autópálya-építés újrahasznosított betonból, betonnyomsávos és egyéb betonanyagú mező- és erdőgazdasági utak).

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: dr. András Herceg
Date Deposited: 13 Sep 2019 11:45
Last Modified: 12 Sep 2022 12:08
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/99301

Actions (login required)

Edit Item Edit Item