Boksay-Pap, Emese (2023) GAMIREAD: Egy játékosított tanulásszervezési keret a felsőoktatásban = GAMIREAD: A Gamified Instructional Design Framework in Tertiary Education. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (2). pp. 21-51. ISSN 1785-4342 (nyomtatott); 2939-8649 (elektronikus)
|
Text
Mester_es_Tanitvany_2023.2-22-52.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) | Preview |
Abstract
The study presents a gamified instructional design framework developed by the author. The framework can accommodate the combination of various learning contents and experiential learning processes with the aim of developing students’ competencies/abilities considered of key importance by the education and professional training of the 21st century. The study introduces the reader to the structural characteristics of the framework, its didactic theory background, and provides some worked examples to illustrate the ways it can be put to use in practice. The basic principles of the presented instructional design framework are flexibility, diversity, cost-effectiveness, and transmediality. Owing to its flexible and open structure, the framework can be adapted to integrate different teaching and learning content and it can be implemented maintaining the traditional teaching arrangements of 45-minute and 90-minute lessons. The framework makes possible for the instructor/teacher to organize a learnercentered teaching environment which acknowledges and supports learners’ differences and self-paced development within the context of particular instructional environments. The study presented here is the 1st part of a series on gamified instructional design in tertiary education and it focuses on the design and structural characteristics of the instructional design framework. A tanulmány egy olyan saját fejlesztésű játékelméletre épülő tanulásszervezési keretet ismertet, amely tanulási tartalmak és élményszerű tanulási tapasztalatok társítását teszi lehetővé azzal a céllal, hogy fejlessze a tanulók/hallgatók azon képességeit, melyek bizonyítottan jól hasznosíthatók a 21. század munkapiacán. A tanulmány bevezeti az olvasót a tanulásszervezési keret szerkezeti sajátosságaiba, oktatáselméleti és tanulásfelfogási hátterébe és konkrét példák segítségével bemutatja alkalmazhatóságát és működését. A bemutatott tanulásszervezési keret szerkezeti alapelvei a rugalmasság, változatosság, költséghatékonyság és transzmedialitás. Rugalmas keretének köszönhetően változatos tantárgyi tartalmak integrálását teszi lehetővé a hagyományos oktatási munkabeosztás (45 vagy 90 perces tanórák) megtartásával. Segítségével, az oktató a konkrét feltételek – tananyag, tanulók tanulási készségei és tanulási sajátosságai – figyelembevételével egy egyedi, tanulói csoportra kalibrált tanulási környezetet hozhat létre. A tanulmány alábbi I. része a tanulásszervezési keret tervezési és felépítési problematikáját tárgyalja.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | gamification, educational planning, instructional design, political science literacy, 21st century skills; játékosítás, oktatásszervezés, didaktikai dizájn, szakértelem a politikatudományban, 21. századi képességek |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 07:38 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 07:38 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/190639 |
Actions (login required)
Edit Item |