REAL

Isten ráadás? : A szent és a világi Paul Tillich teológiájában – 1. rész = Is God an Addition? : The Holy and the Secular in Paul Tillich’s Theology – Part One

Tóth, Sára (2024) Isten ráadás? : A szent és a világi Paul Tillich teológiájában – 1. rész = Is God an Addition? : The Holy and the Secular in Paul Tillich’s Theology – Part One. LELKIPÁSZTOR : EVANGÉLIKUS TEOLÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT, 99 (3). pp. 123-133. ISSN 0133-2821 (nyomtatott); 2786-2585 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
LP202403_ojs_123-133_Toth_Sara1.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (184kB) | Preview

Abstract

A mai társadalom és kultúra valláshoz való viszonyát a „posztszekuláris” jelzővel írhatjuk le, ami azt jelenti, hogy egyre növekszik az igény olyan beszédmódra, amely a vallásit és a világit nem tartja egymást kölcsönösen kizáró kategóriának sem a publikus, sem a privát szférában. Az egyházi diskurzusokban ugyanakkor továbbra is dualista szemlélet uralkodik: a szent és a világi élesen szétválik, s ez a protestáns spiritualitásban gyakran együtt jár a világ szigorú megítélésével. A szerző Paul Tillich teológiájának segítségével egy olyan protestáns szakramentális szemlélet alapjait vázolja fel, amely a részesedés és a meghaladás dialektikájára építve egyrészt hangsúlyozza Isten megmutatkozását minden teremtett dologban, másrészt a protestáns princípiumot, azaz Isten végtelen transzcendenciáját (másságát) is. Tillich szerint a szent és a világi „megbékítetlensége”, kettőssége a bűn következménye. A „transzhisztorikus visszaemlékezés és az utopikus elővételezés” ugyanakkor fel- és megidézi szent és világi, vallás és kultúra szakramentális egységét, Tillich szakkifejezésével a teonómiát. Tillich dimenzióelméletére és a hozzá kapcsolódó szimbólumelméletére támaszkodva dolgozza ki a teonómia fogalmát, a világi és a vallási kultúra kölcsönös áthatásának vízióját. Ez a „teonóm kereszteződés” valósíthatja meg az egyházi közösség és a hívő élet „átjárhatóságát”, szelíd jelenlétét a mai világban. The contemporary relationship between society, culture, and religion is best characterized as postsecular, marking an era in which the categories of religious and secular can no longer be described in terms of mutual exclusion. However, church discourse in Hungary remains mostly entrenched in dualistic approaches which sharply separate the holy and the secular. These tendencies, particularly evident in Protestant spirituality, often go hand in hand with a rigorously critical stance towards the secular world. This paper aims to explore Paul Tillich’s theology as a potential foundation for a Protestant sacramental vision, which is based upon the dialectics of participation and transcendence and emphasizes God’s manifestation in all created things on the one hand, but also God’s infinite transcendence on the other. According to Tillich, the ’unreconciled duality’ of the holy and the secular, religion and culture is the consequence of sin, and he envisions their eschatological unity in terms of a mutual interpenetration of the religious and the cultural/secular which he calls theonomy. The author proposes that this theonomical intersection makes it possible for the church to have a non-aggressive presence in the world.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: teológia, Paul Tillich, spiritualitás, protestantizmus, szakramentalitás; theology, Paul Tillich, spirituality, Protestantism, sacramentality
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BT Doctrinal Theology / dogmatika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Mar 2024 10:19
Last Modified: 21 Mar 2024 10:19
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/190688

Actions (login required)

Edit Item Edit Item