REAL

A fizikai és érzelmi bántalmazás jellemzői - pszichoszomatikus hatásmechanizmusa

Tömő, Zsolt (2023) A fizikai és érzelmi bántalmazás jellemzői - pszichoszomatikus hatásmechanizmusa. DELIBERATIONES, 16 (1). pp. 87-97. ISSN 1789-8919

[img]
Preview
Text
a-fizikai-s-rzelmi-bntalmazs-jellemzi.pdf - Published Version

Download (224kB) | Preview

Abstract

A review célja egy átfogóbb képet prezentálni a bántalmazások fogalmáról, egyes megnyilvánulási módozatok, mint például fizikális és érzelmi erőszak perspektíváit figyelembe véve, fókuszba helyezve a pszichés hatásokat, a teljesség igénye nélkül. A bántalmazások elkövetői rendszerint maguk is átesetek valamilyen típusú bántalmazáson vagy traumán. A fizikai bántalmazások pszichés vonzatain, jóval túlmutat az érzelmi erőszak okozta sérülés. Elemzésre kerül milyen felnőttkori hatásmechanizmusa lehet a különböző agresszióknak, hogyan és mi vezethet a családon belüli és családon kívüli agresszív bántalmazó viselkedéshez. A gyermekkorban bántalmazáson átesettek, felnőttkorban hajlamosak lesznek a bántalmazásra? Milyen mértékű jelentősége van a fiatalok esetében a kortárs csoportoknak az agresszió megjelenésében? A verbális agresszió mentális, pszichés terhe előbukkan korunk modern digitális világában a cyber térben is. Egy viszonylag fiatal de lelki szempontból destruktívan ható megjelenési formája a verbális agressziónak a cyberbullying. A mai Y, de leginkább a Z generáció gyakorlatilag a virtuális trébe születik bele, ahol számtalan veszélynek, erőszaknak vannak kitéve. A fogalmak prezentálásán, egyes aspektusok kiemelésén túl, a tanulmány kitér az erőszak lehetséges pszichés illetve pszichoszomatikus manifesztációira is.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: erőszak, gyermek, szülő, bullying, psziché
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 17 Apr 2024 08:22
Last Modified: 17 Apr 2024 08:22
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/192615

Actions (login required)

Edit Item Edit Item