Molnár, Ákos Ádám (2023) A koronavírus idején a közösségi médiában megjelenő álhírek elemzése, az „infodémia” fontossága = Analysis of Fake News Appearing on Social Media During the Coronavirus, the Importance of the ’Infodemic’. HADMÉRNÖK : KATONAI MŰSZAKI TUDOMÁNYOK ONLINE FOLYÓIRATA, 18 (3). pp. 189-206. ISSN 1788-1919
|
Text
document_molnar.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
2019. decemberben Kína egyik tartományában, Vuhanban jelent meg a napjainkra már mindenki által ismert és azóta világjárvánnyá nyilvánított Covid–19. A vírussal együtt azonban felerősödtek az álhírek és az ezzel kapcsolatos dezinformálás. Az álhírek és azok terjedése több csatornán is meg tud valósulni, napjainkban a legerőteljesebben az online térben. 2020 tavaszán a World Health Organization az „infodemic” kifejezéssel – azaz amikor túl sok információ, köztük rengeteg megtévesztő jelenik meg egy járvánnyal kapcsolatban – mutatott rá, hogy nemcsak a vírus, de a vele kapcsolatos dezinformáció, vagyis félreinformálás is ugyanolyan mértékben terjed a világon. Jelenleg még mindig ebben a korszakban élünk, a „post-truth” árnyékában, amikor a különböző híreket gyakrabban hisszük el az érzelmi töltöttségük, mintsem valóságtartalmuk vagy forrásuk alapján, jelentősen befolyásolva a társadalom informáltságát. Kutatásom fő célja a koronavírussal kapcsolatos álhírek és érzelmek vizsgálata. Ezen belül az álhírek terjedését és a hallgatóságra tett hatásait vizsgáltam. Online felületeken végzett kulcsszóelemzést alkalmazva az álhírek terjedését, annak ütemét és miértjét kutattam. = In December 2019, Covid–19, which is now well known and has since been declared a pandemic, emerged in Wuhan, a province in China. In spring 2020, the World Health Organization used the term ’infodemic’ – when too much information, including a lot of misinformation, about an outbreak appears – to highlight that not only the virus but also the disinformation about it is spreading around the world at the same rate. We are still living in this era, in the shadow of „post-truth”, where news is more often believed based on its emotional content rather than its veracity or source, significantly affecting the level of information in society. The main aim of my research is to investigate the pseudo-news and emotions associated with the Crown virus. Within this, I investigated the spread of fake news and its effects on the audience. Using keyword analysis of online platforms, I investigated the spread of fake news, its pace and why.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Covid–19, álhír, dezinformálás, megtévesztés | Covid–19, fake news, disinformation, deception |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE2 Communications / hírközlés Q Science / természettudomány > QR Microbiology / mikrobiológia > QR355 Virology / víruskutatás |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 25 Apr 2024 12:28 |
Last Modified: | 25 Apr 2024 12:28 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/193274 |
Actions (login required)
Edit Item |