REAL

Hazánkban használt szókincsmérő eljárások II. = Techniques Used for Vocabulary Assessment in Hungary

Juhász, Valéria and Radics, Márta (2019) Hazánkban használt szókincsmérő eljárások II. = Techniques Used for Vocabulary Assessment in Hungary. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (2). pp. 28-37. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_2_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (821kB)

Abstract

A szövegértési, tanulási képesség meghatározó összetevője a szókincs, ezért a gyerekek szókincsének a feltérképezése hozzásegít a tudatosan tervezhető tanítási, fejlesztői munkához. A tanulmány első része bemutatta a szókincs fejlődésére vonatkozó kutatásokat, majd különböző szókincsvizsgálati módszereket ismertetett. A tanulmány második felében olyan vizsgálatok, eljárások bemutatása következik, amelyek egy-egy komplex nyelvi vizsgálóeljárás részei óvodás korban, iskolába lépéskor, avagy kisiskolás korban. A tanulmány második felében szóolvasó készséget vizsgáló teszteket ismerhet meg az olvasó. A bemutatott eljárások egy része kötelező szűrővizsgálatok részét is képezi. Az egyén szókincsének feltérképezésére irányuló módszerek megismerése azért fontos, mert általuk képet kaphatunk a gyermekek esetleges elmaradásairól, és célzott fejlesztéssel segíthetjük a szövegértési és a tanulási képességének a fejlődését. Vocabulary is a key component of text comprehension and learning competences. Therefore, exploring children’s vocabulary contributes to conscious teaching and development work. The first part of the study introduced research on vocabulary development. Then various vocabulary testing techniques were described. The second part of the study presents procedures that are part of complex linguistic investigations at kindergarten age, at school entry or at primary school. In the second part, tests to measure word recognition skills are introduced. Some of these tests are now part of compulsory screening tests. It is important to know methods for exploring the individual’s vocabulary because children’s possible deficiencies may be revealed, and targeted development may contribute to the development of text comprehension and learning competences.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: szókincs, szókincsvizsgáló eljárások, szókincsmérés, szövegértés, tanulási képesség, tankönyvi szakszavak; vocabulary, techniques for vocabulary assessment, measuring vocabulary, text comprehension, learning competence, textbook terminology
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 14:16
Last Modified: 06 May 2024 14:16
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193940

Actions (login required)

Edit Item Edit Item