Gácsig-Somogyi, Borbála and Papp, Zsuzsanna Katalin and Török, Szabolcs (2023) Megoldásfókuszú iskolai rehabilitációs programon részt vevő krónikus betegséggel élő és egészséges gyermekek pszichoszociális készségei = The Impact of a Solution-Focused School Intervention Program on Psychosocial Skills of Chronically Ill and Healthy Children. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 25 (4). pp. 7-31. ISSN 1419-872X (nyomtatott); 3004-0906 (elektronikus)
|
Text
APA_2023_4-01.pdf Download (613kB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzések: A kutatásunkban egy olyan iskolai osztályokban alkalmazott intervenciós programot vizsgáltuk, mely krónikus betegségben érintett gyermekek iskolai beilleszkedését segíti. A terápiás rekreáció módszerét és megoldásközpontú intervenciós módszereket alkalmazó program célja, hogy támogassa a betegségben érintett gyermekek és osztálytársaik probléma-megoldási készségét, életminőségét és közösségét. Módszer: A kutatásban az intervenciós program hatását mértük a résztvevő gyermekek pszichoszociális készségeire: életminőségére, énhatékonyságára, valamint betegség- és énelfogadására. A vizsgálatban három olyan iskolai osztály diákjai (N = 54) vettek részt a 2x90 perces intervenciós programon, melynek tagjai között legalább egy krónikus betegségben érintett gyermek van. A résztvevők életkora 9-14 év. A kutatás egy kérdőíves, két mérési pontos követéses vizsgálat (az intervenció előtti napokban és az intervenció után 2 héttel), mely tartalmazza a PedsQL gyermek változatát, az énhatékonyság skálát, és 5 további tételt a betegség- és énelfogadásra vonatkozóan. Background and aims: The school-based intervention program is based on therapeutic recreation and solution focused therapy, strives to help the (re-)integration process of children living with serious illnesses back to their school environment, creating an inclusive surrounding where they feel safe and understood. Methods: In the research, we measured the impact of the intervention program on psychosocial skills such as quality of life, self-efficacy, self-acceptance, and illness acceptance. Three school classes (N = 54) participated in the 2x90-minutes intervention. Participants were 9-15 years old and there was at least 1 child in each class who lives with a serious illness. The research is a follow-up study with two measuring points (before and 2 weeks after the intervention), which included the pediatric version of PedsQL, self-efficacy scale and 5-items about illness acceptance. Results: There was no significant difference between the values of emotional, social, and school well-being and self-acceptance indicators before and after the intervention (measured with Wilcoxon test) on the whole sample. However, the correlations between the variables and scales strengthened from the pre-program to the post-program state. When examined by class, one of the fourth-grade classes (N = 15) showed a significant improvement in social well-being (p = 0.053) and self-efficacy (p = 0.003). In a seventh-grade class (N = 17) we found a significant decrease in the value of school well-being (p = 0.037) after the interventions. Discussion: The small sample intervention program has shown promising results in increasing children’s self-efficacy, but further research in this area using a larger sample is required.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | iskolai intervenció, életminőség, énhatékonyság, énelfogadás; School-based intervention, self-efficacy, quality of life, self-acceptance |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 24 May 2024 09:19 |
Last Modified: | 24 May 2024 09:19 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/195599 |
Actions (login required)
Edit Item |