Mátó, Áron (2023) Mobil és okos, morálfilozófiai ismeretlenek a(z) (okos)telefon-használatban. Pedagógiai kísérlet a problémás okostelefon- használat megelőzésére 8.-os és 11.-es diákok körében = Mobil and Smart, Moral Philosopical Unknows in the (Smart)Phone Use. Pedagogical Experiment to Prevent Problematic Smartphone Use among 8th and 11th Grade Students. FOLIA HUMANISTICA ET SOCIALIA : BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 269-285. ISSN 3004-1260
|
Text
fhs-2023-2-269-285.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (320kB) | Preview |
Abstract
Jelen tanulmány elméleti állítása, hogy az okostelefon két magától értetődő tulajdonsága (mobilitása és technológiai lehetőségei) miatt etikai problémává válik. Az okostelefon négy etikai problémahalmaza az idő, az én, a közösség és a társadalom összefüggésében tárul fel. A pedagógiai kísérlet célja empirikus módon összemérni a problémás használat legfontosabb védőfaktorait (önkontroll és reziliencia) a vizsgálathoz elkészített, morális jellegű konstruktummal, a morális beállítódással, valamint a problémás használat prevenciója. A kísérlet 2022 szeptemberétől 2023 áprilisáig tartott, két korosztályban, kontrollcsoportokkal, heti egy etikaóra keretein belül. Az órákon különböző etikai témák az okostelefon összefüggésében jelentek meg, különböző pedagógiai eszközökkel és módszerekkel feldolgozva. A kísérlet eredményei ellentmondásosak, a 8.-osoknál a kontrollcsoport esetén nagyobb a változások mértéke, jóllehet visszafejlődés is tapasztalható (a kísérleti csoportban nem), a 11.-es csoportnál a kísérleti csoportban nagyobb változás, és nagyobb fokú fejlődés tapasztalható. A korrelációanalízis eredményei alapján a feltételezésekkel szemben a reziliencia szorosabb kapcsolatban van a morális beállítódással, mint az önkontroll, de a legszorosabb viszony a problémás okostelefon-használat és a morális beállítódás között van. Az eredmények újabb kérdéseket vetnek fel, valamint az adatok korlátozott mennyisége, valamint a módszertani nehézségek miatt további kutatások szükségesek az okostelefon morális jellegű feltárásához. The theoretical premise of this study suggests that due to the inherent characteristics of smartphones (mobility and technological possibilities), it becomes an ethical issue. The smartphone unveils four sets of ethical problems concerning time, self, community, and society. The aim of the pedagogical experiment is to empirically compare the primary protective factors against problematic usage (self-control and resilience) with a morally construct moral orientation (that prepared for the study), and the prevention of problematic usage. The experiment ran from September 2022 to April 2023, encompassing two age groups with control groups, within the framework of weekly ethics classes. Various ethical topics related to smartphones were introduced during these classes, employing diverse pedagogical tools and methods. The results of the experiment are contradictory: in the case of 8th graders, greater changes were observed in the control group, although regression was also noted (not observed in the experimental group), while in the case of 11th graders, the experimental group showed greater changes and a higher degree of development. Contrary to assumptions, correlation analysis indicates that resilience is more closely associated with moral orientation than self-control, but the closest relationship is between problematic smartphone usage and moral orientation. The results raise further questions, and due to the limited data and methodological challenges, further research is necessary to explore the moral aspects of smartphone usage.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF06 Psychology of adolescence / serdülő kor pszichol. |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Jun 2024 12:36 |
Last Modified: | 13 Jun 2024 12:40 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197175 |
Actions (login required)
Edit Item |