Imrényi, András (2020) Tanító metaforák a mondattan oktatásában = Instructive Metaphors for Teaching Syntax. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 13 (4). pp. 39-49. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XIII_2020_4_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (571kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány célja olyan tanító metaforák bemutatása, amelyek a magyarórán folyó mondatszerkezeti elemzést szemléletesebbé tehetik, átfogó képet adva a diákoknak a mondatról. A magyar közoktatásban elterjedt függőségi nyelvtani mondatelemzéshez jól illeszkedik Brassai Sámuel két tanító metaforája (a mondat mint feudális társadalom; a mondat mint naprendszer) és a francia Lucien Tesnière metaforái (a mondat mint színpadi előadás; a mondatszerkezeti viszonyok mint valenciaviszonyok). A tanulmány röviden szól arról is, amit a szerző kerülendőnek vél: a mondat építőkockaelvű megközelítéséről. The paper gives an overview of instructive metaphors that may be adopted for the purpose of teaching syntax in the L1 classroom. In line with cognitive linguistics, it is assumed that the understanding of abstract target domains such as sentence structure has a metaphorical basis, crucially relying on the activation of more concrete source domains. The paper first discusses metaphors supporting a dependency grammatical conception of sentences. These include Tesnière’s view of the sentence as a theatrical performance and Brassai’s construal of sentences as feudal societies or solar systems. Finally, the paper also touches on the building block metaphor as a metaphorical basis for phrase structure grammars. It is suggested that for offering students a coherent picture of sentences, it is necessary to be mindful of the different metaphorical source domains and therefore (at least partially) incompatible assumptions associated with dependency- and constituency-based approaches.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | mondatszerkezet, tanító metaforák, függőségi nyelvtan, összetevős szerkezeti elemzés; sentence structure, instructive metaphors, dependency grammar, constituency analysis |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 19 Jun 2024 15:53 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 15:53 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197863 |
Actions (login required)
Edit Item |