Seffer, Valentina (2024) Szényenkezem, tehát vagyok? : Szégyen a pszichológiában teológiai kitekintéssel = I am Ashamed, Therefore I am? : Shame in Psychology with a Theological Perspective. LELKIPÁSZTOR : EVANGÉLIKUS TEOLÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT, 99 (6). pp. 329-340. ISSN 0133-2821 (nyomtatott); 2786-2585 (elektronikus)
|
Text
LP202405_ojs_329-340_Seffer_Valentina.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (823kB) | Preview |
Abstract
Sokszor vetődik fel a kérdés, hogy a pszichológia és a teológia milyen kapcsolatban állnak egymással. Sokan szeretnék a két tudományt egymással szembeállítani. A két tudomány kapcsolódását e tanulmány a szégyen fogalmán keresztül mutatja be. A pszichológiának és a teológiának egyik központi fogalma és lelkiállapota a szégyen, amely félreérthetetlenül összeköt bennünket a bűneset (1Móz 3) történetével, és olyan érzelmi és genetikai kódoltság, amelyet a pszichológia sem tud és akar megkerülni. A szerző különféle elméleteket mutat be és jár körül a szégyen természetével és mibenlételével kapcsolatban, amelyek mind arra irányulnak, hogy értelmezzék és vizsgálat tárgyává tegyék a szégyen fogalmát, annak lelki kivetüléseit és az azokból eredeztethető személyiségtorzulásokat. Ez utóbbiak esetében találunk példákat a Bibliában egy-egy eseményen vagy bibliai személyen keresztül, de ez nem jelenti azt, hogy minden pszichológiai esettel találkozunk a Szentírásban, azt pedig végképpen nem, hogy arra megoldási javaslatokat találhatunk. A pszichológiában a szégyennel való megküzdéssel kapcsolatban a legjobban kifejező Nathanson iránytűje, amely jól szemlélteti, hogy az egyén hogyan reagálhat a megszégyenítő helyzetekre. The relation between psychology and theology is often examined and contrasted. In her paper, the author shows the connection between the two sciences through the concept of shame. As one of the central concepts and states of mind both in psychology and theology, shame unmistakably links us to the story of sin (Genesis 3), and is an emotionally and genetically encoded reality that psychology cannot overlook. The author presents and explores various theories about the nature and meaning of shame in this study, all of which seek to interpret and examine the concept of shame, its psychological projections and the distortions of personality that can result from them. Examples of the latter can be found in Scripture in connection with an event or a Biblical character, but this does not mean that we might find examples for all types of psychological cases in Scripture, and certainly not solutions to them. In psychology, the most expressive compass for coping with shame is Nathanson’s compass, which illustrates how an individual can respond to shameful situations.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | teológia, pszichológia, szégyen, Donald L. Nathanson, Ószövetség; theology, psychology, shame, Donald L. Nathanson, Old Testament |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BT Doctrinal Theology / dogmatika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 01 Jul 2024 12:54 |
Last Modified: | 01 Jul 2024 12:54 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199007 |
Actions (login required)
Edit Item |