REAL

Családon belüli szociális, mentálhigiénés kompetenciák fejlesztésével szerzett tapasztalataink egészségügyi alapszakos felsőoktatási hallgatók körében = Our experiences gained through the development of social, mental health competences within the family among healthcare BSc students

Fodor, Bertalan and Kiss-Tóth, Emőke (2018) Családon belüli szociális, mentálhigiénés kompetenciák fejlesztésével szerzett tapasztalataink egészségügyi alapszakos felsőoktatási hallgatók körében = Our experiences gained through the development of social, mental health competences within the family among healthcare BSc students. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 59 (2. kül). pp. 5-16. ISSN 1786-2434

[img]
Preview
Text
10775-Cikkszovege-47334-1-10-20230403.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (844kB) | Preview

Abstract

Bevezetés:Napjaink erőteljes tendenciája nemcsak Magyarországon, hanem a világ szinte minden részén az individualizmus felerősödése, a klasszikus nukleáris családi rendszerekkel szembeni ne-gatív attitűdök felerősödése. Meggyőződésünk azonban, hogy a családok szétesése mind az egyén, mind a társadalom számára romboló. Számtalan kutatás tanúskodik arról, hogy a családi rendszerek, tartós párkapcsolat nemcsak mentális, hanem szomatikus preventív kapacitással ren-delkezik, így a család a társadalmi tőke egyik alapvető forrása is.Célkitűzés:A szocializáció, a társas kompetenciák kialakulásának, fejlődésének alapvető színtere a család. E mellett meghatározó helyszín az oktatási rendszer. Az egészségügyi dolgozók a későb-biekben kiemelt szereppel bírnak a családdal kapcsolatos viszonyrendszerek formálásában. Cé-lunk volt ezért egy egészségügyi képzést folytató intézményben a párkapcsolati, családon belüli szociális és mentálhigiénés kompetenciák fejlesztését szolgáló kurrikulum kidolgozása, beveze-tése és a több éven keresztülzajló oktatásával szerzett tapasztalatok bemutatása. Módszertan:Két féléves, heti egy óra időtartamú, kezdetekben szabadon választható, majd a nép-egészségtan tantárgy megfelelő fejezeteibe integrált tantárgy tematikáját, óravázlatait dolgoztuk ki. A tárgy oktatása 2012 óta rendszeresen zajlik, az első félévben frontális előadás, majd a máso-dik félévben kiscsoportos tréningek formájában. A tárgyat a karon tanuló minden hallgató hall-gatta. Az oktatással, hallgatói elégedettséggel kapcsolatos visszajelzéseket kérdőíves felméréssel vizsgáltuk. Eredmények:A visszajelzések egyértelműen igazolták a tárgy létjogosultságát az oktatási rendsze-rünkben. A hallgatók több mint fele úgy látja, hogy a hallottak alapvetően befolyásolták, pozitívan változtatták a témávalkapcsolatos készségeiket. Következtetések:Összességében, az elmúlt néhány év tapasztalata alapján az a meggyőződésünk, hogy az egyetemista korú fiatalok rendkívül nyitottak a párkapcsolatot, a házasságot érintő kér-dések feldolgozására, megvitatására. Leendő egészségügyi szakemberekként is –a személyes po-zitív szemléletformáláson túl –jól hasznosíthatják az elsajátított, megerősített kompetenciáikat, készségeiket a családok mentális életminőségének javításában. Ezáltal úgy véljük, hogy képzésünk is hozzájárul a család mint társadalmi tőke lehetőségeinek szélesebb körű kiaknázásához.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: család; házasság; mentálhigiéné; felsőoktatás
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM5 Social psychology / szociálpszichológia
H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Jul 2024 13:55
Last Modified: 09 Jul 2024 13:55
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199588

Actions (login required)

Edit Item Edit Item