Malatyinszki, Szilárd (2019) Pályaorientáció és motiváció a XXI. században. KITEKINTÉS - PERSPECTIVE: REVISTA DE STIINTA SI CULTURA, 22. pp. 217-227. ISSN 1454-9921
|
Text
PlyaorientcismotivciaXXI.szzadban_Perspective_Malatyinszki_RG-2-8.pdf - Published Version Download (328kB) | Preview |
Abstract
Napjainkban a várostérségekből merítő felsőoktatási intézmények egyik küldetése lehet az újgazdaság, a szolgáltatások, a tudásgazdaság, a fenntartható fejlesztés elmaradott, periférikus, térséget felemelni képes diszciplináris (gazdálkodás és az üzleti szolgáltatások, a társadalomtudomány, a bölcsészettudomány, művészetek és pedagógusképzés) és interdiszciplináris területein oktasson, kutasson, innovációs szolgáltatásokat nyújtson. Ehhez kapcsolódóan Békés megyei középiskolások tanulási szokásait felmérő kutatás célja az volt, hogy a Békés megyében élő tehetséges középiskolás fiatalok közül minél többen kapcsolódjanak be a felsőfokú tanulmányokba, majd a felsőoktatási képzésében az explicit tudáson kívül a számukra releváns „soft skills”, vagyis kommunikációs, szociális és vállalkozói kompetenciákat is adjunk az életen át tartó tanulás korszerű tartalmának megfelelően. Az életen át tartó tanulás korszerű tartalmával kapcsolatban Zachár László (2003) hangsúlyozza, hogy az mára a munkaerő-piaci pozíció megtartásának, vagyis a foglalkoztathatóság fenntartásának eszköze. Benedek (2007) a kifejezés értelmezésében azt a jellegzetességet emeli ki, hogy az egyén a munkaerőpiacra való belépéskor meglévő tudásával már nem képes megtartani társadalmi és gazdasági pozícióját, ezt csakis folyamatos és önálló fejlődésen, képzésen, művelődésen keresztül teheti meg. | We enquired 216 young people about their career orientation who live in Bekes county. We examined the student’s habit of choices of career, capabilities, needs of study. We knew their requirements of higher education and potential workplace. In the good workplace in students’ mind it is important to have calm atmosphere, good community, neat environment, possibility of progress. In our publication we write about the students’ requirements, views of colleges and universities. The new generation know the 21st century’s ways of getting information and we need to forget the old methods and devices. What do they know about the institute? They would like to get experiences, know how much chance they have to get into the college or university and how useful the institution is.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Angol nyelvű absztrakt |
Uncontrolled Keywords: | felsőoktatás, pályaválasztás, motiváció |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 11:27 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 11:27 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200134 |
Actions (login required)
Edit Item |