Várnai, Dóra Eszter and Zsiros, Emese and Németh, Ágnes (2016) A kortársbántalmazás (bullying) mint népegészségügyi probléma = Bullying as a public health issue. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 57 (4). pp. 12-24. ISSN 1786-2434
|
Text
10546-Cikkszovege-46873-1-10-20230329.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (317kB) | Preview |
Abstract
A kortársbántalmazás az iskolában vagy kortárs közösségekben gyakran előforduló jelenség, fontos ismérve a szándékosság, az ismétlődés és az egyenlőtlen erőviszonyok. Magyar nyelven nincs megfelelő fordítása a bullying szónak, mely számos módszertani kérdést vet fel. Az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) című nemzetközi kutatás keretein belül kva-litatív módszerrel validációs vizsgálatot végeztünk iskoláskorúak körében, hogy megismerjük a fo-galommal kapcsolatos tanulói értelmezéseket. A különböző nagymintás vizsgálatok (pl. HBSC, ESPAD, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vizsgálata) némileg eltérő prevalencia értékeket talál-tak a vizsgálat fókuszától, az alkalmazott módszertantól és a bevont célcsoportoktól függően: a rendszeres bántalmazottság aránya 5-15% között mozog. Ennél jóval magasabb az alkalmanként, illetve a nem közvetlenül, hanem szemtanúként, megfigyelőként érintett tanulók aránya. A bully-ingban való érintettség hatással van az egészségre: mind az áldozatok, mind az elkövetők rizikó-csoportnak tekinthetők elsősorban a mentális problémák szempontjából. A legrosszabb pszicho-lógiai mutatókkal azonban a bántalmazó-áldozatok csoportja rendelkezik. A hatások nemcsak ak-tuálisan, hanem a fiatal felnőttkorban és a felnőttkorban is érzékelhetőek. A vizsgálatok mellett számos prevenciós kezdeményezés is zajlik hazánkban. | Bullying is a widespread phenomena in schools and peer groups. Its main characteris-tics are intentionality, repeatedness and power imbalance. There is no proper Hungarian transla-tion for the word bullying that implies some methodological concerns. Within the frame of the Health Behaviour in School Aged Children Study a qualitative validation study was carried out in students’ focus groups to assess their concepts and interpretation of bullying. Different large scale studies (e.g. HBSC, ESPAD or a national study led by the Educational Research and Develop-ment Institute) found somewhat different prevalence of bullying depending on the focus of the data collection, the applied methodology and the involved target groups: the prevalence of chronic victimization was found to be between 5% and 15%. The prevalence of occasional victim-ization and the involvement as a bystander is even higher. Bullying involvement has a strong im-pact on health: both victims and bullies have higher risk of mental health problems. The highest risk of psychological symptoms is in the bully-victims. The health impact is not only temporary, it effects both young adulthood and adulthood as well. Besides data collections, several prevention initiations are taking place too in Hungary.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kortársbántalmazás, bullying, HBSC, ESPAD, antibullying program | peer violence, bullying, HBSC, ESPAD, antibullying program |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés R Medicine / orvostudomány > RJ Pediatrics / gyermekgyógyászat > RJ101 Child Health. Child health services / gyermekvédelem |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 17 Jul 2024 12:30 |
Last Modified: | 17 Jul 2024 12:30 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200407 |
Actions (login required)
Edit Item |