REAL

Új megközelítések a felsőoktatási tanulásban és tanításban = New approaches to higher education learning and teaching

Hrubos, Ildikó (2024) Új megközelítések a felsőoktatási tanulásban és tanításban = New approaches to higher education learning and teaching. EDUCATIO, 33 (2). pp. 118-128. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p118.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (203kB) | Preview

Abstract

Miközben a fejlett országokban a felsőoktatás expanziója, a nagy hallgatóilétszámnövekedés közvetlenül és igen erősen érintette a tanulással és atanítással összefüggő tartalmi és módszertani kérdéseket, ezeket évtizedekigelsősorban a strukturális átalakulással, a diverzifikációval kapcsolatbanvizsgálták a kutatók. A 2010-es években nemcsak új erőre kapott a kutatásiirány, hanem elvileg is más megközelítések jelentek meg. Ebben nagy szerepükvolt a hallgatók követeléseinek, aminek hatására a hallgatóközpontú tanuláskérdése kiemelt figyelmet kapott. Az európai felsőoktatási térségben aBologna-folyamathoz illesztve intézményesedett a téma, amely egyre nagyobb teretnyert az Európai Egyetemi Szövetség és az Európai Hallgatói Szövetségvizsgálódásaiban, törekvéseiben és a miniszteri konferenciákon. | While the expansion of higher education in developed countries and the large increase in student numbers directly and strongly affected the content and methodological issues related to learning and teaching, for decades researchers investigated this subject primarily in relation to structural transformation and diversification. In the 2010s, not only did the research direction gain new strength, but in principle other approaches also appeared. The students’ claim played a big role in this, as result of which the issue of student-centered learning received special attention. In the European Higher Education Area, the topic became institutionalized in line with the Bologna process, which gained more and more space in the investigations, efforts of the European University Association and the European Student Association, and at the ministerial conferences.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: hallgatóközpontú tanulás, Bologna-kapcsolódás, nemzetközi felsőoktatási tanításrangsor, európai egyetemi szövetségek, student-centered learning, Bologna implementation, international higher education teaching ranking, European university alliances
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Aug 2024 11:33
Last Modified: 23 Aug 2024 11:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203289

Actions (login required)

Edit Item Edit Item