Szigeti, Szilárd and Földes, Dávid (2023) Gyalogos csoportok átkelési döntéseinek vizsgálata jármű távolság alapján : budapesti esettanulmány = Examining crossing decisions of pedestrian groups based on vehicle distance : Budapest case study. In: I. Közlekedésbiztonsági konferencia -Transport safety conference. Szechenyi Istvan University; KTE; KTI, Győr, pp. 102-109. ISBN 9786156443205
|
Text
SzigetiFoldes_TSC23.pdf - Published Version Download (516kB) | Preview |
Abstract
A gyalogos közlekedők számára az egyik leginkább hangsúlyos és egyben legveszélyesebb közlekedési manőver a közutak keresztezése. Az átkelési döntést számos tényező befolyásolja, köztük a forgalomirányítás módja, a gyalogoshoz köthető paraméterek, valamint a jármű dinamikájához kapcsolódók. Kutatásunk során jelzőtáblával kijelölt gyalogátkelőhelyen videokamerák segítségével vizsgáltuk a gyalogosok átkelési hajlandóságát a közeledő jármű távolságának függvényében. Gyalogos csoportokat képeztünk a gyalogosok neme, illetve életkora szerint, majd ezen csoportok szerint elemeztük az átkelési döntést. A jármű távolságok becslésénél 10 méteres távolság tartományokat vettünk alapul, ezekhez társult a gyalogosnak az átkelés pillanatában meghozott döntése. Gyakran tapasztalható probléma a járművezetők részéről az elsőbbségadás elmulasztása a gyalogosok irányában, ezért a felmérésünk során az elsőbbségadás arányát is vizsgáltuk. Kimutattuk, hogy a gyalogos egyéni jellemzők, mint a nem és az életkor befolyásolják az átkelési hajlandóságot. Ugyanazon távolság tartományban érkező jármű esetén a férfiak, illetve a fiatalabb korosztály nagyobb arányban kísérelte meg az átkelést. Megállapítottuk továbbá, hogy az egyik irányban már elsőbbséget adó jármű növelte a gyalogosok kockázatvállalási hajlandóságát és kisebb járműköz esetén is átkeltek az úttesten. Az eredmények felhasználhatók közlekedésbiztonsági intézkedések meghozatalakor, illetve a jövőben akár az önvezető járművek programozásakor is. | One of the most important and at the same time most dangerous traffic maneuvers for pedestrians is crossing public roads. The crossing decision is influenced by many factors, including traffic control and management, pedestrian parameters, and vehicle dynamics. Our field data collection covered video camera recording to examine the crossing willingness of pedestrians at unsignalized pedestrian crossing, depending on the distance of the approaching vehicle. Pedestrian categories were formed according to gender and age, and then we have analyzed the crossing decision of them. When estimating vehicle distances, 10-meter distance ranges were used as a basis, and the decision made by the pedestrian at the moment of crossing was associated with these. A frequently encountered problem is the failure of drivers to give way to pedestrians, so in our analysis we also examined the rate of giving way. We have shown that individual characteristics of pedestrians, such as gender and age, influence the willingness to cross. In the case of a vehicle arriving in the same distance range, men and the younger age group attempted to cross in a higher proportion. We also found that the vehicle already giving priority in one direction increased the willingness of pedestrians to take risks and to cross the road even in the presence of smaller spatial vehicle gaps. The results can be implemented when taking traffic safety measures, or even when programming self-driving vehicles in the future.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Gyalogátkelőhely; videokamerás felmérés; gyalogos viselkedés; elfogadott jármű távolság; elsőbbségadási hajlandóság, Pedestrian crossing; video measurement; pedestrian behavior; accepted spatial gap; willingness to yield |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 18 Sep 2024 14:39 |
Last Modified: | 18 Sep 2024 14:39 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/205218 |
Actions (login required)
Edit Item |