REAL

A páncélozott harcjárművek mozgékonyságának vizsgálata : A kerekes és lánctalpas futómű alkalmazási területei = Examination of the mobility of armored combat vehicles : The application areas of the wheeled and tracked running gears

Kovácsházy, Miklós (2024) A páncélozott harcjárművek mozgékonyságának vizsgálata : A kerekes és lánctalpas futómű alkalmazási területei = Examination of the mobility of armored combat vehicles : The application areas of the wheeled and tracked running gears. KATONAI LOGISZTIKA, 32 (KSZ). pp. 128-150. ISSN 1588-4228

[img]
Preview
Text
KatLog12docB5Pancelozottharcjarmuvekmozgekonysaganakvizsgalata.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A szárazföldi helyváltoztatás (terepjárás) feladatát a természet - egyes hüllők és puhatestűek kivételével (kígyók, csigák, gyűrűsférgek stb.) - a lábak alkalmazásával oldotta meg. Az emberiség által alkotott járművek esetében a kerekes futóművek terjedtek el az egyszerű szerkezeti kialakításuknál fogva, a folyamatos pálya igényének hátrányával. A lánctalpas futómű a kerekeket átfogó, végtelenített lánctalp által folytonos szilárd pályát terít maga elé. A kialakítás előnyei közé sorolható, hogy a jármű tömegét és erőforrásának vonóerejét nagyobb felületen elosztva nem épített, kis teherbírású pályán (terepen) megfelelő mozgékonyságot biztosít. A katonai alkalmazásban mindkettő futómű megtalálható. Tanulmányomban a mozgékonyság menti öszszehasonlítás alapján keresem a kerekes és lánctalpas futómű katonai alkalmazásának a lehetséges határait. A várt eredmény felhasználható lehet harcjárművek feladatorientált beszerzése során, valamint meglévő harcjárműállomány kitűzött feladathoz megfelelő eszközeinek kiválasztására egyaránt. | The task of the offroad mobility (cross country movements) primarily solved in the nature by using legs. In contrast, the vehicles created by mankind generally have wheeled chassis due to their structural simplicity, with the disadvantage of the need for a continuous trail. The tracked running gear spreads a continuous, solid trail in front of it by an endless caterpillar covering the wheels. The advantages of the design include the fact that the weight of the vehicle and the traction power of its resource are distributed over a larger surface, ensuring adequate mobility on unbuilt, low-load-bearing trails (off-road). There are examples of both running gear types in the field of the self-propelled military vehicle applications. In my study, I try to find an answer by the comparison by the terms of mobility, to the borders of the military applications of these two running gear solutions. The expected result can be used during the task-oriented procurement of combat vehicles, as well as in the selection of the appropriate assets of the existing combat vehicle fleet for the planned task.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: lánctalp, kerék, futómű, mozgékonyság, terepjárás, harckocsi, páncélozott harcjármű, track, wheel, running gear, mobility, off-road mobility, tank, armoured fighting vehicle (AVF)
Subjects: U Military Science / hadtudomány > UG1 Military engineering / haditechnika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Feb 2025 14:27
Last Modified: 24 Feb 2025 14:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216003

Actions (login required)

Edit Item Edit Item