Farkas, Zoltán (2024) Tizenkét opera keres egy szerzőt : A személyes stílus hiánya Eötvös Péter operatermésében = Twelve Operas in Search of a Composer : The Lack of Personal Style in Peter Eötvös’s Operatic Oeuvre. MAGYAR ZENE, 62 (3). pp. 297-310. ISSN 0025-0384 (nyomtatott); 2939-5224 (elektronikus)
|
Text
Farkas-74971-1-10-20250226.pdf - Published Version Download (983kB) | Preview |
Abstract
Eötvös Péter valamennyi nyilatkozatában a személyes stílus, az egyéni zeneszerzői nyelv hiányát hangsúlyozta saját operáival kapcsolatban. A zeneszerző véleménye a személyes stílus kerülendő voltáról és az alkotói egyéniség túlzott előtérbe kerülésének veszélyeiről meglepő mértékben egybecseng a 20. század egyik legnagyobb magyar költője, Weöres Sándor kijelentéseivel. Jelen tanulmány arra keresi a választ, hogy Eötvös operáiban melyek azok a műről műre visszatérő vonások, amelyek a stiláris sokféleség ellenére is félreismerhetetlenül kirajzolják a zeneszerző személyes fiziognómiáját. E visszatérő ismertetőjegyek jóval tágabb fogalomkört rajzolnak meg a szűkebb értelemben vett „zenei stílusnál”, a témaválasztástól és a dramaturgiai ötletektől a hangszerelés egyedi vonásain át a hangszervezés és a hangszimbolika területéig és az idézettechnikákig. | ‘I always hide behind my works. Every piece, every opera is different, and I pay attention to these differences. I write scenes, textbooks, dramas, not selfportraits. I am seeking, experimenting, taking risks. I quit myself, try to get as close as possible to the dramatic dimension to understand, reject, realize it.’ The composer considered it so important to emphasize the lack of personal style in his operas that the above quote introduces the book of interviews entitled: Parlando rubato: Dialogues, monologues et autres déambulations, a series of conversations between Pedro Amaral and Péter Eötvös himself. Eötvös's opinion on the avoidability of personal style and the dangers of overemphasizing the creative individuality coincides to a surprising extent with the statements of one of the greatest Hungarian poets of the 20th century, Sándor Weöres. This article tries to reveal what are the possible causes of the composer’s hidden behaviour, the conscious avoidance of personal style. Is it really true that his operas do not have a common focus? Or, despite the stylistic diversity, do certain recurring compositional methods and attitudes to-wards dramaturgy still betray the personal physiognomy of the composer?
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Eötvös Péter, Weöres Sándor, kortárs opera, személyes stílus |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek > ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Mar 2025 12:28 |
Last Modified: | 05 Mar 2025 12:28 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216348 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |