Németh, András (2025) Pedagógiai reformprogramok a gyermekek megmentésére a 20. század fordulóján. In: Pedagógiai összhangzattan : Tanulmányok a 70 éves Pukánszky Béla tiszteletére. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó, Eger, pp. 237-250. ISBN 978-963-496-293-9
|
Text
237_Németh.pdf - Published Version Download (595kB) | Preview |
Abstract
Munkánk azt vizsgálja, hogy a 19. és 20. század fordulóján kibontakozó nemzetközi reformdiskurzusok miként jelennek meg a hazai pedagógia világában, azok miként befolyásolták a magyar pedagógiai szakemberek, neveléstudósok és oktatáspolitikusok, a különböző pedagógiai szakmai csoportok, leginkább a népiskolai tanítók szemléletmódját, iskolai munkájuk gyakorlatát, valamint a nevelés kérdései iránt nyitott művelt polgárok és nem utolsósorban a gyermekeik jövője iránt elkötelezett szülők gondolkodásmódját. Munkánkban arra keressük a válaszokat, hogy a korszak pedagógiai relevanciájú nemzetközi szinten is jelentkező társadalmi reformmozgalmainak (pl. életreform, higiéniai mozgalom, eugenika, gyermektanulmányok, reformpedagógiai áramlatok) retorikája, szemléletmódja miként jeleníti meg a korszak társadalmi krízisjelenségeinek a nevelésre és gyermekfelfogásra gyakorolt hatását. Ennek kapcsán áttekintjük majd azt is, hogy ezek elemei miként jelennek meg a magyar pedagógiai gondolkodás és a mindennapi gyakorlat világában, miként válnak a pedagógiai szakemberek szaktudásának részévé, és miként jelölik ki annak a normális és az abnormális tengelye mentén kialakuló koordinátáit, gyakorlati elemeit és szimbolikus pedagógiai tereit.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 01 Apr 2025 17:58 |
Last Modified: | 01 Apr 2025 17:58 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217422 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |