Bódi, Ferenc (2024) A magyar vasúthálózat kifejlődése a politikai játszmák erőterében - hatása új megyeszékhelyek kijelölésére a XIX. század utolsó negyedében = The Development of the Hungarian Railway Network in the Force Field of Political Games - its Effect on the Creation of New County Seats in the Last Quarter of the 19th Century. COMITATUS: ÖNKORMÁNYZATI SZEMLE, 34 (251). pp. 165-181. ISSN 1215-315X
|
Text
Comitatus_2024_bodi_ferenc.pdf - Published Version Download (730kB) | Preview |
Abstract
A vasúthálózat mint az érhálózat kötötte össze az ipari és igazgatási központokat, amely a reformkor végétől az első világháború végéig épült ki Magyarországon. Mivel a vasúthálózat kifejlődése előtt szilárd burkolatú utak összefüggő hálózata nem épült ki, ezért a vasút különösen fontos szerepet kapott a személy-, teher-, valamint a hírforgalom föllendülésében. A vasútvonalak és kialakuló vasúti csomópontok új gazdasági és ennek következtében új politikai súlypontokat jelöltek ki az ország közigazgatási térképén a XIX. század végére. Gyakran korábbi megyeközpontok elveszítették belpolitikai súlyukat és új, vasúti kapcsolattal rendelkező települések vették át a korábbi történelmi megyeközpontok közigazgatási szerepkörét. A cikk célja bemutatni azt a politikai játékteret, amelyben ez a közlekedési- és hírközlési hálózat kialakult, amelyet az euklideszi vektorok terében a birodalmi-, nemzeti-, megyei-, valamint helyi érdekek együttese formált. | The railway network, built in Hungary between 1846 and 1918, as the country’s logistical vein, connected and served the industrial and administrative centres. Since no network of paved road was built before the development of the railway network, the rail played a particularly important role in freight and passenger traffic, and postal services as well as communication. By the end of the 19th century, the railway lines and the emerging rail centres of gravity had marked new economic and, as a consequence, new political centres of gravity on the country’s administrative map. It often happened that former county centres lost their power in domestic politics and new settlements with railway connections took over and emerged into administrative role of the former historic county centres. The purpose of the article is to present the political spectrum where this transport and communication network was formed, and which was shaped by a combination of imperial, national, county and local interests in Euclidean vectors’ space.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vasúttörténet , megyeközpontok , dualizmus , politikai játszmák , városfejlődés , Magyarország , railway history , county seats, dualism , political games , urban development , Hungary |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HT Communities. Classes. Races / társadalmi rétegződés > HT170 Urban renewal. Urban redevelopment / városfejlesztés J Political Science / politológia > JF Political institutions (General) / politikai intézmények, államigazgatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Apr 2025 17:10 |
Last Modified: | 05 Apr 2025 17:10 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217584 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |