Csepregi, András (2025) Violence and non-violence in Bonhoeffer's theology : Part 1: Death as a formative factor of Bonhoeffer's life = Erőszak és erőszakmentesség Bonhoeffer teológiájában : 1. rész: A halál mint Bonhoeffer életének formáló tényezője. OPUSCULA THEOLOGICA ET SCIENTIFICA, 3 (1). pp. 1-12. ISSN 2939-8398
|
Text
OTS_2025_3_1_1_12.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (578kB) | Preview |
Abstract
At 2013 a new debate started about whether Bonhoeffer, who in his mid-twenties turned into a devoted pacifist Christian changed his mind later as agreeing to kill Hitler or stayed a representative of non-violence until his violent death. Some interpreters, the biographer Eberhard Bethge among them, represent the change, arguing, that this change was a sort of development as Bonhoeffer’s sense of the world, responsibility and theological reflection matured. Other interpreters, for example, Mark Thiessen Nation, author of Bonhoeffer the Assasin? Think that Bonhoeffer did not change his preference for non violence. I my paper I call this positions a “development-type” and a “consistency-type” of argumentations. Although I express my preference for the latter, I do not engage the debate between these standpoints here – I save it for the second part of my essay. Instead, I suggest an examination of the background of Bonhoeffer’s theological decisions, reflecting on the atmosphere of his family as well as the interpretation of Luther inherited from 19th century German Protestant theology. Both had a rather peculiar focussing on death that became a tacit dominant motif for Bonhoeffer’s life and theology. In the year of the 80th anniversary of his violent death I think it is time to have a closer look at it. | 2013-ban új vita kezdődött arról, hogy Bonhoeffer, aki a húszas évei közepén elkötelezett pacifista lett megváltoztatta-e a nézeteit, amikor később egyetértett Hitler meggyilkolásának a tervével, vagy pedig élete végéig kitartott-e pacifista meggyőződésében. Az értelmezők egy része, akik a Bonhoeffer életrajzát megíró Eberhard Bethge szemléletét követik, a változás mellett érvelnek, ami szerintük fejlődést tükröz Bonhoeffer világértelmezésében, felelősségtudatában és teológiai reflexiójában. Más értelmezők, például a 2013-ban megjelent "Bonhoeffer the Assasin?" című könyvet jegyző Mark Thiessen Nation, azt állítják, hogy Bonhoeffer pacifista meggyőződése kitartott egészen a haláláig. Ezeket az álláspontokat "fejlődés-típusú" illetve "változatlanság-típusú" érveléseknek nevezem. Magam a második érveléshez állok közelebb, de ebben a tanulmányban nem ismertetem ennek a vitának a részleteit - ezt majd az ősszel megjelenő második részben mutatom be. Az első részben Bonhoeffer teológiájánk a hátterére mutatok rá, a családjának az atmoszférájára és a 19. századi német protestáns teológia világára. A kettő egyik közös metszete a halál szemlélete, ami, véleményem szerint, Bonhoeffer teológiájának is az egyik rejtett vezérmotívuma lett. Bonhoeffer erőszakos halála 80. évfordulója évében vizsgáljuk meg közelebbről a halál motívumát!
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Bonhoeffer’s family, 19th century, German Culture and Theology, tacit motif, Bonhoeffer családja, 19. század, német kultúra és teológia, rejtett motívum |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BR Christianity / kereszténység B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BT Doctrinal Theology / dogmatika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 24 Apr 2025 12:43 |
Last Modified: | 24 Apr 2025 12:43 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218260 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |