REAL

A személysérüléses közúti közlekedési balesetek statisztikájának története Magyarországon 1928 és 2024 között = History of statistics on road traffic accidents involving personal injury in Hungary between 1928 and 2024

Máténé Bella, Klaudia and Lovászné Skach, Edit and Szabó, Zsófia Janka (2025) A személysérüléses közúti közlekedési balesetek statisztikájának története Magyarországon 1928 és 2024 között = History of statistics on road traffic accidents involving personal injury in Hungary between 1928 and 2024. STATISZTIKAI SZEMLE, 103 (7). pp. 617-647. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2025_07_617.pdf - Published Version

Download (944kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban ismertetjük, hogyan alakult az elmúlt 96 évben a közúti közlekedési balesetek hazai statisztikájának története, különös figyelmet szentelve a baleseti adatfelvétel módszertani változásainak. A vizsgált időszakban a technikai fejlődéssel és az életszínvonal növekedésével együtt járt a közútijármű-állomány és a közúti forgalom bővülése, amelynek sajnálatos velejárója volt a közúti balesetek számának rohamos emelkedése is. Ugyanakkor a fokozatosan bővülő, egyre több és egyre szigorúbb közlekedési szabályt tartalmazó KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása), valamint a közlekedésbiztonsági intézkedések megjelenése kedvezően hatott a balesetek számának alakulására az utóbbi néhány évtizedben. A Magyar statisztikai évkönyvek adatainak feldolgozása alapján kijelenthetjük, hogy az egyes korszakok baleseti adatait jelentősen befolyásolták a közlekedési szabályok és a rendőrség közúti ellenőrzési gyakorlatának változásai. | In our study, we describe how the history of road traffic accident statistics has developed over the past 96 years, paying special attention to the methodological changes in road accident data collection. In the period under review, technical progress and the increase in living standards were accompanied by an expansion of the road vehicle fleet and road traffic, which unfortunately resulted in a rapid increase in the number of road accidents. At the same time, the Road Traffic Act, which gradually emerged and then contained more and more strict traffic rules, and the emergence of road safety measures, had a positive impact on the number of accidents in the last few decades. Based on the processing of data from the Hungarian Statistical Yearbooks, we can state that the accident data of each era was significantly influenced by changes in traffic rules and the police's road control practice.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 11 Jul 2025 07:51
Last Modified: 11 Jul 2025 07:51
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220979

Actions (login required)

Edit Item Edit Item