REAL

Az előgyújtási szög optimalizálása Ottó-ciklusú belsőégésű motorban 20 % hidrogén és 80 % benzin kettősüzem esetén = Optimization of ignition timing in an Otto-cycle internal combustion engine operating on a dual-fuel mixture of 20 % hydrogen and 80 % gasoline

Kiss, Attila and Kovács, László and Hanula, Barna and Weltsch, Zoltán (2025) Az előgyújtási szög optimalizálása Ottó-ciklusú belsőégésű motorban 20 % hidrogén és 80 % benzin kettősüzem esetén = Optimization of ignition timing in an Otto-cycle internal combustion engine operating on a dual-fuel mixture of 20 % hydrogen and 80 % gasoline. GRADUS, 12 (2). ISSN 2064-8014

[img]
Preview
Text
2025_2_ENG_003_Kiss.pdf - Published Version

Download (501kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány a szikragyújtású belsőégésű Otto-ciklusú motor szükségszerű előgyújtási szögének optimalizálását mutatja be, olyan működési körülmények között, amikor egy eredendően benzin üzemű belsőégésű motorban az eredetileg bevezetett energiamennyiséget megosztva, kettős tüzelőanyag befecskendezéssel valósítjuk meg. Ebben az esetben a bevezetett energiamennyiség 20%-a hidrogén, míg a maradék 80% energia benzin felhasználásával kerül a rendszerbe. A jelen vizsgálat célja az optimális gyújtási időpont meghatározása volt, amely maximalizálja a teljesítményt és csökkenti a kopogásveszélyt. Az eredmények szerint, benzinüzem esetén, az optimális ponttól számítva átlagosan 4–6° főtengelyfokkal későbbre kell időzíteni az előgyújtási szöget. A megfigyelt MFB50, égéshossz és égési csúcsnyomás értékek igazolják, hogy az előgyújtás korrekciója elengedhetetlen a hidrogén-benzin kettősüzem optimális működtetéséhez. This study presents the optimization of the necessary ignition advance angle in an Otto-cycle internal combustion engine under operating conditions in which the originally gasoline-fuelled engine is modified to operate with dual-fuel injection, distributing the total energy input between the two fuels. In this configuration, 20% of the introduced energy is supplied by hydrogen, while the remaining 80% is provided by gasoline. The aim of the present investigation was to determine the optimal ignition timing that maximizes performance while minimizing the risk of knock. According to the results, the ignition advance must be retarded by approximately 4–6° crank angle degrees compared to the optimal ignition point for pure gasoline operation. The observed MFB50, combustion duration, and peak cylinder pressure values confirm that correcting the ignition timing is essential for the optimal operation of hydrogen–gasoline dual-fuel operation.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Sep 2025 09:42
Last Modified: 24 Sep 2025 09:42
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/225080

Actions (login required)

Edit Item Edit Item