Radvánszki, Ronett (2025) A bántalmazott gyermekek meghallgatása a szakember szemszögéből = Interviewing Abused Children from the Professional’s Perspective. MAGYAR RENDÉSZET, 25 (2). pp. 77-88. ISSN 1586-2895
|
Text
06_radvanszki_77-88_Magyar_Rendeszet_2025_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (250kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: A bántalmazott gyermekek kihallgatása kiemelten érzékeny és szakértelmet igénylő folyamat, amely hatással van a gyermek mentális jólétére és a jogi eljárások eredményességére. Célkitűzés: Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a bántalmazott gyermekek meghallgatását végző szakemberek szerepét, a velük szemben támasztott elvárásokat, valamint az ezzel járó kihívásokat. Módszertan: Nemzetközi kutatások eredményeinek áttekintése révén elemeztem a gyermekbarát kihallgatás módszertanát, különös tekintettel a fejlődéslélektani és traumaérzékeny megközelítésekre. Eredmények: Az elemzések rávilágítottak arra, hogy a szakemberek empatikus készségei, fejlődési szakaszokra vonatkozó ismeretei és a „holding-funkció”[1] elsajátítása nélkülözhetetlenek. Külön hangsúlyt kapott a gyermekbarát környezet és a szakmai etikai normák szerepe. Következtetések: A tanulmány rámutat a módszertani fejlesztések, a traumaérzékeny képzések és a gyermekvédelem hatékonyságának javításához szükséges lépések fontosságára. Az összegyűjtött tapasztalatok hasznos alapot nyújthatnak további kutatások és képzések megtervezéséhez. | Introduction: The interrogation of abused children is a highly sensitive process requiring expertise, as it significantly impacts the child’s mental well-being and the outcomes of legal proceedings. Objective: This study aims to explore the role of professionals conducting interviews with abused children, the challenges they face, and the expectations placed upon them. Methodology: A review of international research findings was conducted to analyse child-friendly interrogation methodologies, with a focus on developmental psychology and trauma-sensitive approaches. Results: The findings highlight that professionals need strong empathic and communication skills, an understanding of developmental stages, and the mastery of the ”holding function”. The importance of a child-friendly environment and adherence to professional ethical standards was also emphasised. Conclusions: The study underscores the need for methodological developments, trauma-sensitive training programs, and measures to enhance the effectiveness of child protection systems. The collected insights provide a valuable foundation for future research and training initiatives.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | gyermekvédelem; bántalmazás; kihallgatás; gyermekbarát igazságszolgáltatás; child protection, child-friendly justice, interrogation, abuse |
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV7551 Police / rendőrség |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 31 Oct 2025 11:14 |
| Last Modified: | 31 Oct 2025 11:14 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/227816 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




