Csák, Zsolt and Fényes, Hajnalka (2025) A Schwartz-féle alapértékek, generációk közötti értékátadás és az önkéntesség összefüggései = Schwartz’s core values, intergenerational values transfer and volunteering. ÖNKÉNTES SZEMLE, 5 (4). pp. 3-29. ISSN 2786-0620
|
Text
CSAK_FENYES_OSZ_2025_04_3_29-0.pdf - Published Version Download (994kB) | Preview |
Abstract
Szakirodalomi áttekintésünkben a Schwartz-i alapértékekkel, azok nemi és életkori különbségeivel, a generációk (szülők és gyermekeik) közti értékátadással és értékhasonlósággal, és végül az értékek és az önkéntesség kapcsolatával foglalkozunk. Az értékelméletek közül a 10 majd 19 alapértékre bővített Schwartz-i modellre alapozunk, annak széleskörű alkalmazhatósága miatt. Ezek az alapértékek, többek közt, előre jelezhetik az emberi viselkedést, köztük az önkéntességet is. Kutatásunk során amellett érveltünk, hogy amennyiben az egyénnek az önkéntes cselekvését időben viszonylag stabil motivációk vezérlik, vagy társadalmi szinten vizsgálódunk, az alapértékek lényegi prediktív erővel bírhatnak. Azonban kutatásunkban kimutattuk, hogy az adott Schwartz-i alapértékek (például a jóakarat vagy az univerzalizmus) nem mindig vezetnek önkéntes munkához, illetve akik önkéntes munkát végeznek, változatos értékpreferenciákkal rendelkeznek. Az önkéntesség Clary-féle Volunteer Functions Inventory (VFI) motivációs faktoraihoz változatos alapértékek rendelhetők, továbbá az önkéntesség motivációi sokszor értékambivalens hátterűek. Kimutattuk azt is, hogy az értékpreferenciák nem és kor szerinti eltérései visszaköszönnek az önkéntesség motivációinak életkori és nemi sajátosságaiban. Szakirodalmi áttekintésünkben kitérünk az értékek szorongással és bizalommal való viszonyára is, és mivel a mások iránti attitűdök is lehetnek altruisták vagy kompetitívek (énvédő, versengő), így az értékkutatások e területe is összekapcsolható az önkéntességgel. | This literature review examines Schwartz's theory of core values, including gender and age differences, the transmission of values across generations (parents and children), value similarity within families, and the relationship between values and volunteering. Among the various value theories, the study relies on Schwartz’s model—originally consisting of ten and later expanded to nineteen core values— due to its broad applicability. These core values have been shown to predict human behavior, including participation in volunteer activities. This research arguesthat if an individual’s volunteering is driven by relatively stable long-term motivations or if volunteering is considered at a societal level, core values may possess strong predictive power. However, it also demonstrates that Schwartz’s core values (e.g., benevolence or universalism) do not consistently lead to volunteering, and that individuals who volunteer exhibit diverse value preferences. Clary’s Volunteer Functions Inventory (VFI) motivational factors can be mapped onto several of Schwartz’s core values, and motivations for volunteering are often value-ambivalent. Furthermore, the study shows that gender- and age-related variations in value preferences are reflected in the demographic characteristics associated with volunteering motivations. The study also explores the relationship between values, anxiety, and trust, highlighting that attitudes toward others may range from altruistic to competitive or self-protective. Thus, this dimension of value research can be meaningfully linked to the study of volunteering.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | values, generations, parent–child value transmission, value similarity, volunteering and values, értékek, generációk, szülő-gyermek értékátadás, értékhasonlóság, önkéntesség és értékek |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 18:38 |
| Last Modified: | 08 Dec 2025 18:38 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230493 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




